moshaver20

ساخت وبلاگ

استرس اجتماعی

استرس اجتماعی کودکان نوعی بیماری روحی و روانی است که در آن کودک از زمان ورود به اجتماع هراس و نگرانی اش شروع می شود و مدام ازینکه توسط دیگران تحقیر یا سرزنش می شود مضطرب و پریشان است. در برخی کودکان این نوع استرس شدت بیشتری دارد و شاید بعد از مدتی حضور در مراکز اجتماعی، این معضل حل می شود. اما در کودکان آسیب پذیر دیگر استرس اجتماعی انقدر شدید است که زندگی کودک را مختل می کند.  این استرس معمولا از  دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود. در این موارد نیاز به درمان استرس و اضطراب کاملا حس می شود.

مشاوره روانشناس تا حد زیادی میتواند این اختلال را درمان کند. اما اگر این هراس در کودک شما بماند قطعا درمان آن سخت تر خواهد شد و در برخی موارد ممکن است آن کودک بزرگ شود و تا آخر عمر مجبور به خانه نشینی شود و در یک کلام زندگی اش از هم بپاشد. چند سال دیگر  اعتماد به نفس این کودک کاملا از بین می رود. این کودک در دوران نوجوانی و جوانی نمی تواند زندگی اش را به راحتی اداره کند و نمی تواند تشکیل خانواده بدهد. در صورت ازدواج باید یک پای او در دفتر مشاوره خانواده باشد. شاید بتوان مشکلات جسمی را درمان کرد اما حل کردن مشکلات روانی کار سختی است. مخصوصا معقوله استرس که باید به صورت ریشه ای درمان شود.

اختلال استرس اجتماعی کودکان

اختلال استرس اجتماعی کودکان عموما در دوران کودکی و نوجوانی شروع می شود. معمولا در آن مقطع فرد در حال شناخت خود است. برخی افراد به صورت فطری به شدت اجتماعی هستند و عزت نفس بالایی در اجتماع ندارند. برعکس عده ای به شدت درون ریز هستند  و تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می دهند. در اینجاست که جرقه این استرس روشن می شود. علت اختلال استرس اجتماعی کودکان معمولا به شرایط خانوادگی یا عوامل ژنتیکی آن بستگی دارد. حتی در بعضی موارد کودک دچار اختلالات شیمیایی می شود. سروتین ماده ای شیمیایی است که در مغز وجود دارد و باعث آرامش و تنظیم اعصاب می شود. این ماده شیمیایی اگر در بدنش کم باشد این هراس در او بیشتر مشهود است. اختلال استرس اجتماعی کودک به اینجا ختم نمی شود. عوامل دیگر ایجاد اختلال استرس اجتماعی در کودک عبارت است از :

  • سابقه خانوادگی
  • داشتن پدر و مادر بیش از حد وسواس و مضطرب
  • سابقه اختلال روانی والدین
  • محیط آشفته و متشنج
  • سابقه آزار و اذیت شدن در مدرسه
  • درگیری ها و اختلافات خانوادگی
  • سوء استفاده ههای جنسی در اجتماع

کودکان

درمان استرس اجتماعی کودکان چگونه است؟

درمان استرس اجتماعی کودکان در برخی جهات با تغییر افکار و تغییر رفتار به راحتی قابل درمان است. در درمان استرس اجتماعی فرد باید میزان ضربان قلب و زمان استرس را بسنجد. اگر میزان استرس شما بیش از حد باشد و به شدت عرق کنید علاوه بر گفتار درمانی به درمان های روحی دیگر نیاز دارید. در ابتدا باید فرد را هر چه سریعتر به مشاوره کودک برد و ریشه اختلال استرس او شناسایی کرد. درمان استرس اجتماعی در نوجوان و جوانان سخت تر است و ریشه یابی این موضوع نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارد به همین دلیل اگر کوچکترین اجتماع گریزی در فرد مشاهده شد لحظه ای درنگ نکنید.

درمان اضطراب اجتماعی در کودکان

درمان اضطراب اجتماعی درکودکان در مقایسه با بزرگسالان تفاوت هایی دارد. در درمان اضطراب اجتماعی در کودکان به موارد زیر دقت کنید:

  • چالش های زندگی کودک را به او بشناسانید و اجازه دهید با آن ها به تنهایی روبرو شود. وابسته کردن کودک ترس و اضطراب را در کودک دو چندان خواهد کرد.
  • صحبت کردن با کودک در مورد ترس ها و نگرانی هایش
  • تمرین با کودک ( مثلا او را در موقعیت های سخت قرار داده و واکنش او را بسنجید)
  • مهارت های کودک را شناسایی کرده و آن ها را تشویق و تقویت کنید
  • پرهیز از سرزنش بیش از حد کودک یا پرهیز از رفتارهای زشت و توهین و تحقیر کودک ( واکنش شما در لحظه اشتباه کودک باید منطقی باشد)
  • مشارکت دادن کودک در فعالیت های اجتماعی یا در تصمیم گیری های خانوادگی ( با این کار کودک حس مفید بودن می کند.
  • آرام کردن جو خانه و کمتر کردن دعواها و اختلافات ( با این کار روح و روان کودک در ارامش خواهد بود)
  • کمک به ارزیابی کودک (مثلا اگر کودک از سوال کردن از معلم در کلاس می ترسد سعی کنید با او در این زمینه صحبت کنید و از معلمش بخواهید به فرزندان بگوید که سوالش را بپرسد).
  • مراجعه به مشاوره روانشناس

مراجعه به مشاوره روانشناس یا مشاوره استرس از منطقی ترین راه های درمان اضطراب اجتماعی در کودکان است.  گاهی مشاور با یکی دو جلسه مشکل کودک شناسایی کرده و اقدامات لازم برای درمان را انجام می شود اما گاهی نیاز است ماه ها این کودک  تحت نظر باشد.

  • مراجعه به روانکاو

در بعضی کودکان درمان سخت تر می شود و علاوه بر مشاوره روانشناسی، فرد نیاز به روانکاوی دارد. دکتر روانکاو کودک را بررسی کرده و پس از شناسایی علت های واقعی استرس کودک، به او داروهایی با دوز بسیار کم می دهد. زیرا برخی داروها ممکن است وابستگی شدیدی ایجاد کند یا روی روان کودک تاثیر منفی بگذارد.

 نشانه های اضطراب اجتماعی

نشانه های اضطراب اجتماعی متشکل از دو عامل جسمی و عاطفی است.

نشانه های عاطفی اضطراب اجتماعی

از لحاظ عاطفی فردی که مبتلا به اضطراب اجتماعی است مدام تنش دارد و حتی در کوچکترین و جزئی ترین موارد هم نگران است. به عنوان مثال قبل از انجام هر کار یا قبل از ورود به محل کار مدام با خود در جنگ است که امروز چه اتفاقی می افتد. نکند کاری کند که رئیسش ازاو ناراحت شود یاکاری کند که همکارانش پشت سر او حرفی بزنند که کارش را از دست بدهد. در این حالت فرد تمرکز خود را به طور کامل از دست می دهد و نمی تواند به درستی فکر کند. از دیگر نشانه های اضطراب اجتماعی، بیخوابی یا بدخوابی فرد مضطرب است. این فرد حس بسیار بدی نسبت به همه چیز دارد و این اضطراب را به دیگران نیز منتقل می کند.

نشانه های جسمی اضطراب

از نشانه های جسمی اضطراب اجتماعی ضعف جسمی در برخورد و مکالمه با دیگران است. تعریق زیاد، سردرد، تپش قلب و انقباض ماهیچه ها و تهوع نیز در افراد مضطرب، مشترک است. معمولا این علائم تنها با داروهای آرامبخش حل می شود.

مدیریت

تست اضطراب اجتماعی

تست اضطراب اجتماعی می تواند در تشخسص اضطراب اجتماعی فرد موثر باشد. این سوالات در تشخیص این موضوع کمک بزرگی می کند.

آیا در مواجه  با چالش های زندگی یا در برخورد با دیگران دست و پایتان می لزرد یا دچار تنگی نفس یا تپش قلب شده اید؟

آیا تا به حال شده مجلسی را به علت اینکه حالتان بد شده ترک کنید؟

آیا در محل کار مدام نگرانید تا شما را ارزیابی کنند؟ آیا از قضاوت همکارانتان می ترسید؟

آیا نمی توانید ترس خود را کنترل کنید؟ آیا یارای مقابله با ترس خود را ندارید؟

آیا از برخورد با افراد غریبه می ترسید؟

آیا نمی توانید در جمع درست صحبت کنید؟ آیا بیشتر دوست دارید که تنها باشید یا در جمع دوستانتان باشید؟

این تست اضطراب اجتماعی را پاسخ دهید. اگر پاسختان آری است یعنی دچار اضطراب اجتماعی می باشید.

سوالات متداول

مدتی است که در دانشگاه از قضاوت دوستانم می ترسم و از آن ها فاصله گرفتم؟ آیا بیماری استرس اجتماعی دارم؟

شما احتمالا اعتماد به نفس خود را از دست داده اید. سعی کنید طوری رفتار کنید که کسی به خودش اجازه ندهد شما را قضاوت کند. اگر هم قضاوت کرد بی اعتنا باشید.

اضطراب اجتماعی بیشتر در چه سنی دیده می شود؟

معمولا اضطراب اجتماعی در سال های جوانی و نوجوانی شروع شده و اوج آن هم در میانسالی و زمانی است که فرد تصمیم های مهم تری برای زندگی دارد.

آیا داروی فلوکتسین برای درمان اضطراب اجتماعی مفید است؟

معمولا استرس اجتماعی کودکان در سال های جوانی و نوجوانی شروع شده و اوج آن هم در میانسالی و زمانی است که فرد تصمیم های مهم تری برای زندگی دارد. اضطراب اجتماعی باید توسط مشاوره روان شناس تشخیص داده شود. این نوع داروها با توجه به شرایط روحی و جسمی شما تجویز می شود. پس از مصرف خودسرانه هر دارویی اجتناب کنید.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره استرس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (Tools for Helping Children Manage Stress)

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 152 تاريخ : ساعت:

مشاوره کودک

بازی کودکان یک عمل ساده اما اثرگذار در ذهنیت کودک است . یادگیری از طریق بازی ، به نظر یک مفهوم ساده است ، اما معنای عمیقی دارد و از مباحث مهم مشاوره کودک است . بازی کودکان کمک میکند تا کودکان از طریق کشف ، جهان را درک کنند و به آنها اجازه میدهد تا شناختی اجتماعی ، احساسی و فیزیکی را توسعه دهند . اهمیت بازی کودک توسط روانشناسان و دانشمندان مختلف برای بیش از یک قرن مورد مطالعه قرار گرفته است . پیاژه اولین روانشناسی بود که مطالعات سیستماتیک توسعه شناختی کودکان را انجام داد . پیاژه به عنوان بخش جدایی ناپذیر از توسعه هوش در کودکان در پیشرفت این مبحث نقش مهمی بازی کرد . نظریه او در مورد بازی کودکان استدلال میکند که وقتی کودک بالغ میشود ، بازی کودک باید پیشرفت های شناختی و محیطی بیشتری بیاید .

اهمیت بازی کودک

در بازی کودک او همیشه بالاتر از سن متوسطش است و در سطحی بالاتر از برخوردهای روزانه خود رفتار میکند . هر دو بازی بچگانه و بازی هدایت شده توسط والدین نقش اساسی در توسعه فکری و ذهنی کودکان دارند . در بازی کودکان ، کودکان دارای استقلال کامل و واقعی هستند . والدین از طریق بازی های آموزشی هدایت شده میتوانند فعالیت ها و یا محیطی را برای کودکان فراهم کنند تا زمینه های خاص توسعه فکری را هدف قرار دهند . در هر دو مورد ، کودکان باید فعالانه درگیر و سرگرم باشند و در بازی شرکت کنند . تمام فعالیت ها باید به فرزند متمرکز شوند . اهمیت بازی کودک آنقدر زیاد است که حتی میتواند آینده کودک را رقم بزند .

بازی کودکان پیش دبستانی  ( pre-school children`s play )

بازی کودکان پیش دبستانی  یک مبحث فوق العاده مهم در سیستم آموزشی کشور است . یکی از مهمترین دوران زندگی کودک همان دوران پیش دبستانی است و کودک در این دوران نیاز اساسی به بازی دارد . نیاز به بازی کودک یک امر ذاتی است که باعث تقویت روابط اجتماعی کودک در مدرسه میشود . بازی کودکان پیش دبستانی  باعث ایجاد اعتماد به نفس و تقویت هوش کودک برای یادگیری بهتر در مدرسه میشود . بازی باعث میشود که یک کودک پیش دبستانی خلاقیت بیشتر و نشاط و شادابی فزون تری در همه زمینه های تحصیلی و زندگی داشته باشد . بازی کودکان پیش دبستانی  همچنین باعث ایجاد روحیه نظم پذیری در کودک و همچنین تقویت روحیه همکاری و رهبری میشود.

انواع بازی کودکان

اهمیت بازی کودکان پیش دبستانی

بازی مهمترین فعالیتی است که کودک هر روزه با آن سر و کار دارد و همچنین مهمترین کار او در دوران پیش دبستانی است .  بازی کودکان پیش دبستانی  به کودک در شکوفایی در تمام زمینه ها کمک میکند . البته نباید از اهمیت نقش والدین و مربیان مدرسه در بازی کودکان غافل باشیم . مربیان مدرسه بهترین حامیان کودک در این امر در مدرسه هستند و با بازی های خلاقانه در جهت یادگیری مباحث مختلف میتوانند در رشد و تعلیم کودک تا حد زیادی موثر باشند . والدین هم در خانه میتوانند با استفاده از بازی ، کودک را به مباحث علمی که برای تقویت هوش و حافظه مهم هستند علاقه مند کنند . مثلا استفاده از فلش کارت ها به عنوان یک بازی برای یادگیری کودک موثر است.

بازی کودکان دختر

بازی کودکان دختر مصالحه آمیز است . فرزندان دختر ، بازی های بسیار با احساس تر و کم صدا تری دارند . آنها در بازی های خود معمولا نقش پرنسس ها و یا مادران خانواده را بازی میکنند . یک روانشناس خانم در این رابطه گفته : برای امتحان روحیه دخترانه فرزندم مدتی تمام وسایل دخترانه او را از اتاق جمع کردم و در عوض به او تعدادی ماشین و کامیون های اسباب بازی هدیه دادم بعد از مدتی مشاهده کردم که دخترم چند کامیون را در قنداق پیچیده و برای خوابیدن آنها لالایی میخواند . از چنین تجربیاتی درمیابیم که کودکان دختر همیشه نقش پذیری و مسئولیت پذیری بالاتری نسبت به کودکان پسر دارند و آنها نیازمند اسباب بازی های دخترانه و مخصوص به خود هستند .

بازی های دخترانه

بازی کودکان دختر میتواند شامل تمامی نقش هایی باشد که یک کودک دختر در آینده آنها را میپذیرد یا میتواند شامل بازی های فانتزی و احساسی دخترانه باشد که نشات گرفته از روح و خلقیات لطیف دخترانه است که البته با کنجکاوی و پرسشگری کودک همراه است . این تفاوت های ساختار مغزی در کودکان دختر و پسر باعث ایجاد تفاوت فکری و رفتاری و نقش پذیری در کودکان در آینده است و برای تکامل جامعه بسیار مهم است . در مبحث بازی کودکان دختر و در مبحث مشاوره تربیت کودک  والدین نیازمند یک راهنمایی بسیار مفید از یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی هستند تا بتوانند نقش مهمی در تربیت یک کودک سالم ایفا کنند .

بازی کودکان در خانه ( children`s playing at home )

بازی کودکان در خانه در مقابل بازی در فضای باز تفاوت های زیادی دارد . در حال حاضر که اهمیت بازی و یادگیری را تعیین کرده اید ، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده اند که بازی در محیط داخلی میتواند برای رشد کودکان بی ثمر باشد . تحقیقات بوردت و ویتاکر در سال 2005 نشان داد که بازی در فضای باز مغز را به سرعت قابل ملاحظه ای بالغ میکند ، اما کودکانی که در داخل خانه بازی میکنند کمتر به این نقطه میرسند . این امر منجر به توسعه فکری بهتر برای کودک میشود و کودکان بیشتر اجتماعی میشوند و معمولا شادترند . وقتی که زمان بازی کودک میرسد ، بسیاری از والدین و معلمان اغلب در مورد فرزندان در برابر میکروب ها نگران هستند که ممکن است باعث ناراحتی و مریضی آنها شود ، در نتیجه انتخاب بازی در محیط داخلی را ارجح میدانند .

آیا بازی در محیط بیرون باعث ایجاد بیماری میشود ؟

این یک تصور غلط رایج است و در واقع ، تحقیقات اخیر توسط اپستین نشان داده است که بازی کودکان در خانه احتمال آسم را نسبت به بازی در خارج از منزل بیشتر میکند . بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بازی کودکان در فضای باز میتواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد . در واقع ، تحقیقات نشان میدهد که کودکان مناطق روستایی یا کسانی که زمان زیادی را صرف فعالیت در فضای باز میکنند ، بهترین سطح از نظر سلامت را دارند . بازی خارج از منزل باعث افزایش سطح ویتامین D کودکان شده است که توسط خورشید ارائه میشود . ویتامین D برای سلامتی کلی کودکان بسیار مهم است . مثلا در کودک خلق و خو بهتر شده ، سطح انرژی افزایش یافته و حافظه بهبود یافته است . تجربیات یادگیری در فضای باز از طریق بازی میتواند با برنامه درسی هم همراه باشد .

بازی کودکان پسر

بازی کودکان پسر کمتر از بازی دخترانه مصالحه آمیز است . اگر یک گروه از پسران را در خارج از خانه تماشا کنید ، شانس این که در یک لحظه یک پسر با دعوا بر روی پسر دیگری جهش پیدا کند زیاد است .  بسیاری از فریاد زدن و سرو صداهای بیرون منزل مختص به بازی های خشن پسرانه است . بطور کل پسران در بازی مبارزه طلب تر از دختران هستند . ممکن است گاه شما تصور کنید که آنها واقعا در حال زد و خورد های شدید هستند اما اینگونه نیست . بطور کل این رفتارهای پسرانه تا سالهای نوجوانی و جوانی ادامه میابد و خود از دشواری های تربیت یک پسر است . از این رو والدین فرزندان پسر به خلاقیت بیشتری در یاد دهی بازی به فرزندان خود احتیاج دارند .

انواع بازی کودکان

 

بازی های پسرانه

پسران در جوامع امروزی علاقه بیشتری به بازی های رایانه ای دارند و بیشتر اوقات خود را در منزل یا کلوپ های بازی میگذرانند اگرچه این بازی جذابیت های بصری دارند اما برای تقویت خلاقیت و هوش کودک موثر نیستند و گاها حتی مخرب نیز هستند و به بینایی کودکان صدمه جدی وارد میکنند . استفاده بیش از حد از این سیستم ها میتواند حتی بر یادگیری و سلامتی جسمی کودکان اثرات مخربی بگذارد مثل :

  • نافرم شدن ستون فقرات
  • ضعف بینایی و نیاز به عینک
  • اثرات مخرب بر مغز و سلول های خاکستری
  • فشار بر گردن و نخاع
  • ایجاد روحیه جنگیدن در کودک
  • ناراحتی های عصبی
  • ناراحتی های گوارشی
  • ناراحتی های دفع ادرار و غیره

به همین دلیل والدین باید سعی کنند در بازی کودکان پسر ، بازی های خانگی و بازی در پارک ها را بیشتر جذاب کنند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع  https://psychology.avije.org/

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 175 تاريخ : ساعت:

تفاوت سنی در ازدواج چقدر باید باشد

تفاوت سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد ، از مهمترین نکاتی که در داشتن یک ازدواج موفق باید در نظر گرفت فاصله سنی بین زوجین است . در گذشته فاصله سنی زیادی بین زوجین وجود داشت و بخاطر نوع فرهنگ حاکم بر جامعه مشکلی ازین جهت بوجود نمی آمد . از نظر مشاوره خانواده فاصله سنی نامتعارف این روزها عامل تاثیر گذاری در طلاق زوج به حساب می آید . فاصله سنی در ازدواج در تفاوت درک زوجین اثر مستقیم دارد . اگر تفاوت سنی در ازدواج از یک حدی بیشتر باشد زن و مرد بخاطر برداشت متفاوت از یک موضوع دچار اختلاف نظر میشوند . در مشاوره قبل از ازدواج فاصله سنی بین 3تا 5 سال را بهترین فاصله سنی در نظر میگیرند . علت درنظر گرفتن این میزان فاصله سنی بخاطر یکی بودن سطح هیجان دراین بازه سنی است .

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است اما قبل از فاصله سنی رشد شخصیت و بلوغ فکری در ازدواج موفق اثر گذار است . علت اینکه این فاصله سنی را بهترین فاصله سنی در ازدواج بیان می کنند این است که در این بازه سنی دختر و پسر دوره رشد مشابهی داشتند . دوره رشد مشابه باعث میشود میزان هیجان و نوع تفریحات ، شرایط تربیتی در جامعه در آن ها یکی باشد . وقتی در یک دوره مشابه رشد کرده باشند بهتر با هم تعامل دارند و احساس رضایت در آن ها بیشتر وجود دارد . از نظر مشاوره ازدواج فاصله  سنی در ازدواج اگر ده سال یا بیشتر باشد زوج بزرگتر امر و نهی می کند و مدام زوج دیگر را کنترل می کند و در این شرایط میزان توافق در زوج خیلی کم است .

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان

تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان در تصمیم گیری و مشورت اهمیت زیادی دارد . مشاوره ازدواج همیشه تاکید می کند زن از مرد کوچکتر باشد اما اگر زن از مرد بزرگتر باشد این فاصله سنی در ازدواج احتمال بیشتری دارد با شکست روبرو شود . وقتی زن از مرد بزرگتر است این تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان به لحاظ فیزیولوژیک هم اهمیت زیادی دارد .  توانایی فرزند آوری زن در دوره خاصی امکان پذیر است حال اینکه مرد همیشه این توانایی را دارد . وقتی زن بزرگتر است تمایل به فرزند آوری در او بیشتر است اما ممکن است مرد بخاطر فاصله سنی در ازدواج تمایلی به این مسئله نداشته باشد . وقتی زن بزرگتر باشد طراوت و نشاط خود را زودتر از دست می دهد این موارد می تواند زمینه ساز اختلافات زناشویی شود .

 

بهترین تفاوت سنی در ازدواج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق  در کنار توجه به ویژگی های شخصیتی و بلوغ جسمی کاملا موثر است . برای داشتن ازدواج موفق مسئله تفاوت سنی در ازدواج را باید زوجین جدی بگیرند . هر چقدر مقدار علاقه ، درک و احترام در زندگی زناشویی بیشتر باشد احساس رضایت در زندگی مشترک بیشتر میشود . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در تربیت کودک هم اثر گذار است . هماهنگی و طرز تفکر مشابهی که در بهترین تفاوت سنی در ازدواج یعنی فاصله سنی 3 تا 5 سال وجود دارد باعث میشود در تربیت فرزند هم اختلافی نداشته باشند . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق ازین جهت 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است که دختر 3 تا 5 سال زودتر به بلوغ می رسد و این مسئله از جهت جسمی و روحی قابل توجه است .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج از جهت حفظ نشاط و طراوت زندگی اهمیت دارد . ممکن است دو نفر با بیشترین فاصله سنی در ازدواج احساس خوشبختی کنند . بعد از مدتی به لحاظ رابطه زناشویی ممکن است دچار دلزدگی شوند . نیازهای جنسی که دارند برآورده نشود و آنها احساس سرخوردگی کنند . در زندگی زوجینی که در آن زن از مرد بزرگتر است تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان ممکن است باعث خیانت شود .  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج ممکن است از آنچه مشاوره ازدواج می گوید کمی بیشتر یا کمتر باشد . آنچه اهمیت دارد این است که در کنار ملاک های مهم برای ازدواج موفق فاصله سنی مناسب هم در نظر گرفته شود . بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق برای این اهمیت دارد که اختلاف نظر بین زن و شوهر را کمتر می کند .

مشکلات فاصله سنی زیاد

بهترین تفاوت سنی در ازدواج را از حدود یک تا پنج سال در نظر میگیرند . در این فاصله سنی بخاطر رفاقت و دوستی که بین زن و مرد بوجود می آید مشکلات زندگی با کمترین اثر حل و فصل میشود . در فاصله سنی زیاد که معمولا از هشت تا ده سال به بالا در نظر گرفته می شود زوجی که بزرگتر است بجای وظیفه همسری نقش والد را میگیرد . تفاوت فاصله در ازدواج از نظر روانشناسان باعث میشود زوج بزرگ تر  به خاطر تجربه بیشتر مدام زوج دیگر را نصیحت کند . این کنترل بیش از حد بعد از مدتی باعث احساس کسالت و ناتوانی در زوج کوچکتر میشود . نقش خانواده و رضایت آنها هم در فاصله  سنی در ازدواج اهمیت زیادی دارد زیرا اگر راضی نباشند بعد از ازدواج می توانند مشکلات زیادی را در رابطه زناشویی زوج بوجود بیاورند.

نقش فاصله سنی کم در رابطه زوج

بهترین تفاوت سنی در ازدواج زمانیست که دختر و پسر در یک دهه سنی باشند . اما  مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج افرادی که به لحاظ بلوغ هیجانی با هم تفاوت دارند اینست که فاصله بیشتری داشته باشند . بلوغ هیجانی در افرادی که به لحاظ سنی هم سن یا نزدیک به هم هستند ممکن است مشکل ساز شود . رشد هیجانی از جهت اینکه توانایی هایی را در فرد ایجاد میکند مهم است  . بهترین تفاوت سنی در ازدواج  اینست که سن زوج نزدیک به هم باشد . زیرا در فاصله کم دو نفر برای جلب رضایت هم احتیاج به امتیاز دهی به هم ندارند . در زوجهایی که فاصله سنی زیادی با هم دارند همیشه زوج بزرگتر مجبور است برای جلب رضایت زوج کوچکتر کارهایی را خلاف میلش انجام دهد .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج

نقش بلوغ فکری در تفاوت سنی

بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق از جهت بلوغ فکری دارای اهمیت است . اینکه تفاوت سنی در ازدواج 3 تا 5 سال باشد ضامن خوشبختی نیست . مشاوره خانواده معتقد است آنچه ازدواج موفق را رقم میزند رسیدن به بلوغ فکری است . زندگی زوج های جوان با اختلاف سنی زمانی به بن بست  نمیرسید که هر دو از بلوغ فکری  برخوردار باشند . تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان حتی در شرایطی که زن از مرد بزرگتر باشد آنجایی به سمت شکست می رود که زن به توانایی حل این موضوع برای خودش نرسیده باشد . زمانیکه زن قبل از ازدواج به بلوغ فکری نرسیده باشد که فاصله سنی در ازدواج را بپذیرد هر لحظه امکان دارد این مسئله روی زندگی آنها اثر بگذارد . بهترین فاصله سنی در ازدواج  اگر همراه بلوغ فکری نباشد به شکست می انجامد.

مشکلات بزرگ تر بودن زن

بطور طبیعی بهترین تفاوت سنی در ازدواج این است که مرد از زن بزرگ تر باشد .  زمانیکه زن از مرد بزگ تر است زن زودتر به رسش عقلی میرسد این باعث میشود مسئولیتی بیشتر از توانش را بپذیرد . قبول مسئولیت خارج از توان باعث بروز مشاجره میشود . اگر به مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج توجه نشود و زن از مرد بزرگتر باشد این موضوع به مرور زمان باعث شک و سوظن در زن میشود . شک و تردید از جهت خیانت به همسر اهمیت دارد . وقتی زن از مرد بزرگتر باشد برای حفظ همسرش توجه زیاد و وابستگی پیدا می کند . وابستگی زیاد زن به مرد باعث بوجود آمدن مشکلاتی در طول زندگی میشود . بهترین فاصله سنی در ازدواج در کنار بلوغ جسمی و عقلی صمیمیت ، همدلی ، عشق و ازدواج موفق را به همراه دارد .

اهمیت فاصله سنی در ازدواج

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج علاوه بر تاثیر در ظاهر افراد در زندگی اجتماعی آنها هم موثر است . به تاثیر بهترین تفاوت سنی در ازدواج موفق در مشاوره قبل از ازدواج خیلی اشاره میشود . ازدواج موفق موثرترین کلید رشد یک فرد است . تفاوت سنی مناسب باعث میشود همسران نسبت به هم درک مناسبی داشته باشند . اگر در زندگی مشکلی برایشان پیش آمد با هم فکری مسائل را حل کنند . توجه به تفاوت سنی در ازدواج از نظر روانشناسان  یعنی اینکه قدم اول برای داشتن یک ازدواج موفق را درست برداشته اید . اهمیت دادن به تفاوت سنی در ازدواج یعنی پایه یک زندگی از اول درست چیده شده باشد . داشتن همسر مسن تر شاید به لحاظ مادی خیالتان را از دغدغه مالی راحت کند اما شور و اشتیاق یک زندگی شاد را از شما خواهد گرفت .

چرا فاصله سنی از معیارهای داشتن یک ازدواج موفق است ؟

اینکه مشاوره ازدواج به تفاوت سن در ازدواج اهمیت میدهد فقط از جهت تفاوت فکری نیست . رسیدن به هدف هایی که برای آن تلاش کرده ایم از بزرگ ترین آرزوهای انسان است . تفاوت سن باعث تفاوت در مقصد و هدف میشود . وقتی دو نفر با فاصله سنی نامناسب با هم ازدواج کنند هدف مشترکی ندارند . فاصله سن در ازدواج از نظر روانشناسان  باعث میشود زوجین برای حفظ آرامش زندگی از اهداف خود بگذرند . و روزی که به دست آورد های خود نگاه کنند ببینند چقدر از مسیری که میخواستند به آن برسند فاصله دارند . زیاد بودن تفاوت سن در ازدواج روزی به انسان احساس کسالت و نا امیدی میدهد . لازمه داشتن ازدواج موفق این است که فرد به هدف های خود برسد نه اینکه از آن دور شود.

نقش مشاوره خانواده در ازدواج موفق با تفاوت سنی چیست؟

به گفته مشاوره خانواده بهترین تفاوت سن در ازدواج موفق فاصله 3 تا 5 سال است . اگر به هر دلیلی ازدواجی با فاصله سنی زیاد یا فاصله سنی معکوس پیش بیاید مشاوره ازدواج  برای جلوگیری از شکست این ازدواج راه کارهایی را برای زوج در نظر بگیرد . مشاور ابتدا زوج را آماده پذیرش و حل این مسئله میکند . به پذیرش رسیدن در مورد این نکته باعث میشود دیگر زوجین از حرفها و نگاه دیگران ناراحت نشوند . دوم مشاور مانع از این شود که زوج بزرگتر به زوج کوچکتر وابسته شود تا این وابستگی دردسر ساز نشود . سوم مشاوره خانواده به آنها کمک کند تا از اهداف خود بخاطر دیگری نگذرند تا احساس عدم رضایت و سرخوردگی در زوج بوجود نیاید .

 اهمیت فاصله سنی در ازدواج

سوالات متداول

تفاوت سن در ازدواج چه تاثیری بر درک مشترک زوجین دارد ؟

تفاوت سن در ازدواج زمینه ساز داشتن یک ازدواج موفق است . ازدواج موفق از درک متقابل و همراهی زوج می آید . در نتیجه تفاوت سن باید معقول باشد تا زوج درک درست و خوبی داشته باشند .

بهترین تفاوت سن در ازدواج چیست ؟

بهترین تفاوت سن اینست که هر دو در یک دهه سنی باشند . وقتی در فاصله سنی مناسب باشند یعنی به لحاظ فرهنگی و تربیتی در یک جامعه رشد کرده اند .

بهترین فاصله سنی در ازدواج از نظر روانشناسان چیست ؟

بهترین فاصله سنی بین 3 تا 5 سال است . زیرا در این بازه سنی از رشد و بلوغ جسمی و جنسی نزدیکی برخوردارند . که این نزدیکی باعث موفقیت در زندگی میشود .

مناسب ترین تفاوت سنی در ازدواج چیست ؟

مناسب ترین فاصله سنی در ازدواج یعنی مناسب ترین فاصله از لحاظ عقلی . دختر از پسر زودتر به بلوغ میرسد پس رشد هیجانی و عاطفی دختر باید در فاصله مناسبی از پسر باشد تا مشکلی پیش نیاید .

فاصله سنی در ازدواج از چند سال به بالا خوب نیست ؟

فاصله سنی از 7 یا 8 سال به بالا درست نیست . زیرا فاصله سنی زیاد باعث عدم هماهنگی و درک مطلب میشود . عدم تناسب فکری و هیجانی مانع رسیدن به ازدواجی همراه با احساس رضایت میشود .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :روانشناسی زنان 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 361 تاريخ : ساعت:

راه های تقویت اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به ­نفس کودکان موضوعی است که این روزها یکی از دغدغه­ های اصلی والدین شده است. در روانشناسی هم برای این مهارت اساسی جایگاه خاص و ویژه­ ای قائل هستند تا آن­جا که درصد مراجعه کننده کودک با مشکل اعتماد به­ نفس به مراکز مشاوره روانشناسی رو به فزونی است. از طرف دیگر شاهد طیف وسیعی از بزگسالان مبتلا به اختلالات روانی هستیم که ریشه برخی از  آن­ها به محرومیت­ها و کمبود اعتماد به ­نفس کودکان مربوط میشود. اینجا اهمیت مشاوره خانواده غیر قابل کتمان است.

والدین این کودکان معمولا از خجالتی بودن، کم­حرفی،  ترسو بودن و نداشتن جسارت آن­ها شکایت دارند و از این­که کودک­شان در جمع دوستان و همبازی­ها نمی­توانند از حق خود دفاع کنندگله­مند هستند. جالب است بدانید، مشکل اعتماد به ­نفس کودکان  وارد حیطه مدرسه هم شده است و معلم و مسئولین مدرسه هم از انزوا، خجالتی بودن و عدم مشارکت کودک در فعالیت­های کلاسی به والدین متذکر می­شوند.

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان

تقویت اعتماد به ­نفس کودکان امروزه مبحثی مهم در زمینه موفقیت و استعدادیابی می­باشد به ­نحوی که افراد سر و زبان دار و جسور و شجاع نسبت به کودکانی که حتی در مورد کوچک­ترین نیازهای خود به والدین متکی هستند، امکان پیشرفت و موفقیت بیشتری دارند. اهمیت تقویت اعتماد به ­نفس کودکان بر کسی پوشیده نیست، با توجه نرخ بالایی از مشکلات بزرگسالی که ریشه در کمبودهای­کودکی دارد، بنابراین می­توان حدس زد چه آینده ­ای در انتظار کودک محروم از بنیادی­ ترین مهارت های زندگی، خواهد بود. تمامی این موارد اهمیت اعتماد به ­نفس کودکاندرکودکان را آشکارتر می­کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با اعتماد به ­نفس و راهکارهای ارتقا و تقویت آن آشنا کنیم.

اعتماد به ­نفس کودکان به چه معناست؟

اعتماد به ­نفس کودکان به این معناست: در مواجه با کارهای شخصی و امور محوله به توانایی­های خود در انجام آن­ها باور و اطمینان­خاطرداشته باشد.

قبل از اینکه به ارائه نکات لازم جهت افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  بپردازیم، لازم می­دانیم ابتدا علائم مربوط به کمبود اعتماد به­ نفس در کودکان را بشناسیم و سپس در مورد نحوه رفع آن­ها صحبت کنیم.

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان

علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکانشامل دامنه وسیعی از نشانه­ هاست. در ذیل به برخی از آن­ها اشاره میکنیم:

از مشخص ­ترین علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد، برای مثال در جواب به سوال اسمت چیه؟ سرخ و سفید می­شود و به تپق زدن می­افتد و در نهایت پدر یا مادرهستند که به جای او پاسخ می­دهند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به ­نفس کودکان  عدم تماس چشمی و نگاه­های­کوتاه وسریع به افراد حاضر در جمع است. این کودکان معمولا با دوستان­شان قاطی و صمیمی نمی­شوند، البته عکس آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد یعنی آنقدر به دوستان می­چسبند که قدرت بیان و رفتار مستقل ندارند. از دیگر نشانه­ های کودکان با مشکل اعتماد به ­­نفس کتک خور بودن و مورد تمسخر قرارگرفتن در بین دوستان و همکلاسی­ها می­باشد.

موارد فوق نشان از کمبود اعتماد به ­نفس کودکان بود. درصورت مشاهده چند مورد از این علائم در فرزندتان به مشاور و روانشناس کودک مراجعه نمائید تا به موقع تحت درمان و آموزش مهارت­های لازم زندگی قرار گیرند.

سوالی که برای والدین پیش می­آید این است: ما در مقابل این نوع رفتار کودک چه کار باید انجام دهیم؟ وظیفه ما به­ عنوان والدین چیست؟

پاسخ سوال شما در ادامه مقاله آمده است.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین را در این بخش مورد بحث قرار می­دهیم.

  • ابراز محبت و توجه: یکی از نیازهای اساسی هر فردی بدون توجه به محدوده سنی دریافت توجه و محبت اطرافیان است. نیاز به حمایت عاطفی کودک توسط والدین برآورده می­شود. رفتارهای محبت آمیز والد به کودک می­تواند شامل بغل­کردن، بوسیدن، نوازش ­کردن و صدازدن او با صفات مثبت باشد. این مرحله از جمله راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان  است.
  • به نیازها و علایق او توجه کنید: مشکلی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان دیده می­شود عدم توجه به خواسته­ ها و تمایلات آن­ها می­باشد، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.
  • با کودک خود مشورت کنید: این مورد به ویژه در مورد والدینی که به تازگی صاحب فرزند دیگری شده اند مناسب است. بهترین روش القای حس مفید و مهم بودن کودک و راهکارهای اعتماد به ­نفس کودکان ، کمک گرفتن از او در مورد خواهر و برادر تازه متولد شده است. با این­کار حس نوع دوستی و کارآمد بودن را در کودک پرورش داده­اید.
  • کودک را به ­خاطر اشتباهش سرزنش نکنید: اشتباه کردن و کوشش وخطا، خاص دوران­ کودکی است، در واقع هیچ کودکی بدون تجربه­ خطا با فرصت­های جدید آشنا نمی­شود. بنابراین به ­جای سرزنش و نقد کودک او را همراهی کنید تا رفتار درست را بیاموزد.
  • مهارت جرات­مندی را به کودک آموزش دهید: اکثر کودکان با مشکل اعتماد به ­نفس، نداشتن درک درستی از خواسته­ ها و نیازهایش در مقابل دیگران و نحوه بیان درست آن­هاست. در مهارت جرات­مندی به کودک یاد می­دهید چگونه بدون بی­ احترامی به­کسی به نیازهای خود پاسخ دهد.

بهترین راهکارهای تقویتاعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

  • در حضور دیگران کودک خود را مواخذه نکنید: رفتاری که والدین مستبد و سخت­گیر نسبت به فرزند خردسال خود دارند این است که وقتی متوجه اشتباه کودک شان می­شوند توجهی به اطراف و حضور دیگران ندارند و کودک را مورد تنبیه فیزیکی و کلامی خود قرار می­دهند که نتیجه­ای جز تخریب شخصیت و اعتماد به ­نفس کودکان  ندارد. بهتراست خطای کودک را در خلوت و دوستانه به او متذکر شد و راه­حل جایگزین و مناسب را به او ارائه داد.
  • به کودک خود قدرت بیان و اظهارنظر بدهید: این مورد هم در رابطه با عتماد به­ نفس مهم می­باشد. با توجه به اینکه یکی از روش­های توصیف ویژگی­های مثبت و توانایی­های هر فردی بیان کردن و به زبان آوردن آن­هاست، بنابراین کودکی که در خانواده حق بیان نداشته است نمی­تواند در این زمینه موفق شود و سکوت و انزوا را در بین جمع بودن و صحبت­ کردن ترجیح می­دهد.
  • گوش­ دادن و مهارت­ های ارتباطی را با کودک تمرین کنید: یکی از اصول ارتباطی موفق با دیگران، گوش دادن به صحبت­های طرف مقابل و درک احساسات میباشد که در پی آن به رفع نیازها و توجه به خواسته­ ها منجر می­شود. هم والدین هم کودک این اصل را در روابط­شان لازم است رعایت نمایند.

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان توسط والدین

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان دبستانی

راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان­ دبستانی جزو حیطه های تربیتی مهم می­باشد. با توجه به اینکه در این مقاله به مدرسه و مشکل معلم در ارتباط با کودک خجالتی و فاقد اعتماد به ­نفس اشاره­ شد، به­ همین خاطر نگاهی به وظایف مدرسه و معلم در خصوص راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی می اندازیم.

  • مشارکت دانش­ آموز در فعالیت­های کلاسی: دانش ­آموزان را به گروه­های چندنفره تقسیم کنید و نقش سرگروه یا فرد ارائه دهنده درس را به کودک با اعتماد­ به نفس پائین بدهید.
  • ایجاد کلاسی آرام و به دور از استرس: این مورد به ویژه در روزهای امتحان شفاهی که جو متشنجی برای دانش­ آموز با اعتماد به­ نفس پائین محسوب می­شود، مناسب است.
  • محول کردن نقش نماینده کلاس به دانش ­آموز منزوی و خجالتی
  • تعیین زمان بحث آزاد: در پایان هفته زمانی از کلاس را به بحث آزاد اختصاص دهید که در آن هر دانش­ آموز مدتی کوتاه در مورد علایق و خواسته­ هایش در مورد مدرسه و هم­کلاسی­ها ارائه دهد.

موارد فوق از کاربردی­ترین راهکارهای افزایش اعتماد به ­نفس کودکان ­دبستانی برای معلم­هاست. امیدواریم با کمک و همکاری مدرسه و والدین در هرچه بیشتر شدن اعتماد به ­نفس کودکان قدمی برداریم.

سوالات متداول

برای اینکه کودکان پیش دبستانی عزت نفس داشته باشند چکنیم؟

بهترین کار این است که مشارکت آنها را در کار های فوق برنامه بیشتر ترغیب کنیم و تعامل آنها را با همکلاسی هایشان بیشتر کنیم.

کمبود عزت نفس کودکان چه علائمی دارد؟

از بارز­ترین علائم کمبود عزت ­نفس­کودکان سرخ شدن و گل­انداختن صورت­شان در هنگام صحبت­ در جمع و پاسخ به سوال اطرافیان می­باشد.

برای افزایش عزت نفس کودکان والدین چه کاری نباید انجام دهند؟

مشکل مهمی که در رفتار برخی والدین با فرزندشان مشاهده می­شود این است که به خواسته­ها و تمایلات کودکان خود توجه نمیکنند، گویی کودک موظف است طبق نظر و میل پدر و مادرزندگی کند و نسبت به حقوق خود بی­توجه باشد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Simple Ways to Boost Your Child's Self-Esteem 

https://zoomlife.ir/reportage/1408-psychology-avije.html

 

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 249 تاريخ : ساعت:

کمبود عزت نفس از ویژگیهای افراد فاقد جرات مندی است که در افراد خجول، ترسو، کم حرف ،افسرده، مضطرب و افراد مبتلا به اختلالات شخصیت وابسته و اجتنابی دیده میشود. خصیصه اصلی این افراد ترس از بودن در جمع و ابراز وجود و بیان خواستهها و عدم رفع آنها میباشد. مشکل کمبود اعتماد به نفس در هر سنی و هر قشری از افراد ممکن است دیده شود؛ تنها تفاوتشان در شدت علائم و کیفیت آنها است، به طور مثال کودکان با مشکل کمبود اعتماد به نفس بر روی طیفی از خفیف، متوسط و شدید قرار میگیرند. در خصوص سایر گروههای سنی همین طیف برقرار است.

پیامدهای کمبود عزت نفس

پیامدهای کمبود عزت نفس از مواردی است که با آگاهی یافتن از آنها به اهمیت حضور اعتماد به نفس در زندگی مصمم تر میشوید. هر فردی نیاز به پیشرفت در زمینه های متفاوتی از جمله شغل، روابط، زندگی زناشویی دارد، در واقع رقابت سنگینی برای موفقیت بین افراد وجود دارد. اما آیا تمام افراد مسیر موفقیت را تا پایان طی میکنند؟ چند درصد افراد واقعا موفق میشوند؟ دلیل اینکه برخی پیروز و برخی بازنده و از ادامه رقابت حذف میشوند چیست؟

آیا تا به حال به این سوالات فکر کردهاید؟ به نظرشما جواب چیست؟ حتما شما در اطراف خود شاهد افرادی بودهاید که همه از آنها به عنوان اشخاص موفق و پیروز یاد میکنند. اگر دلیل موفقیت را از آنها جویا شوید بیشک به یکی از رموز پیروزی یعنی مهارت اعتماد به نفس اشاره خواهند کرد. اعتماد به نفس به معنی باور به تواناییهای خود در رسیدن به هدف و انجام امور است؛ یکی از گام های اصلی در رسیدن به تعالی و شکوفا شدن استعدادها میباشد. بنابراین پیامدهای کمبود عزت نفس نقطه مقابل پیروزی، رشد و تعالی خواهد بود.

پیامدهای کمبود عزت نفس

درمان کمبود عزت نفس

توجه به پیامدهای کمبود عزت نفس مانند زنگ هشدار عمل میکند و حاوی این پیام است: از مسیر زندگی سالم منحرف نشوید و برای موفقیت موانع را دور بزنید. یکی از موانع همانطور که در بالا ذکر شد کمبود اعتمادبهنفس میباشد؛ پس بد نیست در ادامه به پیامدهای کمبود عزت نفس اشارهای کنیم.

کارمند خجول و مضطربی را در نظر بگیرید که در مقابل بینظمی همکارش سکوت میکند و مسئولیت کارهای او را به دوش میکشد و خستگی و کلافگی کار زیاد را به خانه میبرد، چه تاثیر منفی بر روابط زناشویی و فرزندانش خواهد گذاشت؟

دانشآموزی با کمبود کمبود عزت نفس و ترس از حرفزدن، در پاسخ به سوال معلم سکوت میکند . یا همیشه ردیف آخر کلاس مینشیند و پشت بقیه همکلاسیها قایم میشود، چه نگرش منفی نسبت به خود پیدا میکند؟

نوجوانی به دلیل نداشتن جسارت و نه گفتن درجمع همسالان، گرفتار مصرفمواد و رفتارهای خطرناک و غیرقابلجبران میشود. از طرفی مایه سرافکندگی و شرم خانواده در مقابل دیگران میشود.

زوجهایی که بهدلیل فقدان مهارت های زندگی (جراتمندی، اعتمادبهنفس، مهارتهای ارتباطی)، در حل مشکلات خود به روشهای ناسازگاری چون: زور، قهر و دعوا متوسل میشوند و بچه بغل در دادگاهها به دنبال طلاق میدوند.

حالکه با پیامدهای کمبود عزت نفس آشنا شدید، به دلایل ایجاد کمبود اعتماد به نفس در افراد نگاهی میاندازیم. اینکه چه افرادی دچار کمبود اعتماد به نفس میشوند.

علائم کمبود عزت نفس

علائم کمبود عزت نفس دامنه گستردهای را شامل میشود که در ذیل به بارزترین آنها اشاره شده است.

عدم شناخت تواناییها و ویژگیهای مثبت خود: از جمله علائم کمبود عزت نفس، نداشتن درک درستی از توانمندیها و نقاط مثبت خود میباشد.

عدم مسئولیت پذیری: افراد با علائم کمبود عزت نفس از پذیرش مسئوولیت و تعهد در زمینه های شغلی، روابط بینفردی، فراری هستند؛ ریشه آن به عدم باور و ایمان به توانایی در انجام امور محوله میباشد. بهعنوان مثال: وقتی در خانه مسئوولیت پذیرایی از مهمانها به آنها واگذار میشود، بهدلیل ترس از خرابکاری و آبرو ریزی با بهانه تراشی و سپردن به افراد دیگر، سعی میکنند از زیرکار در روند.

مقایسه گر هستند: مدام خود را با دیگران مقایسه میکنند و ویژگیهای مثبت این افراد را بزرگ جلوه میدهند و خود را ضعیف و ناتوان میبینند.

بی تحرک و منفعل هستند: معمولا این افراد با ورزش، تفریح کردن، میانه خوبی ندارند. زمان خود را صرف فعالیت های بیتحرکی مثل: تماشای تلویزیون، شنیدن موسیقی میکنند.

خودکم بینی دارند: موفقیت های خود را ناچیز و بیاهمیت میپندارند و معتقدند از پس هیچ کار سختی برنمیآیند.

ریسک پذیر نیستند: اهل خطر کردن در مسیر موفقیت نیستند. معمولا از فعالیتهای هیجانی و تجارب تازه دوری میکنند.

از جمع فراری هستند: برخی از افراد با علائم کمبود عزت نفس از حضور در جمع و صحبت در مقابل دیگران امتناع میکنند. معمولا خود را با گوشی، تلویزیون، کتاب سرگرم میکنند.

به تنهایی علاقه دارند: علیرغم میل باطنیشان جهت حضور در فعالیتهای گروهی، ترجیح میدهند به تنهایی کاری را انجام دهند؛ بهاصطلاح "سعی میکنند تو چشم کسی نباشند".

درمان کمبود عزت نفس

مهمترین علائم کمبود عزت نفس

فاقد مهارتهای ارتباطی: این افراد در برقراری و تدوام رابطه مشکل دارند. کم پیش میآید فردی که از عدم اعتماد به نفس رنج میبرد، شروعکننده یک گفتوگو باشد، معمولا در روابط خیلی قاطی نمیشوند و سرد و انعطاف ناپذیر رفتار میکنند. تماس چشمی ضعیفی دارند و خیلی اهل حرف زدن و توضیح دادن نیستند. در مقابل سوالات دیگران کوتاه جواب میدهند و دنبال راهی برای قطع صحبت و ترک موقعیت میگردند. این مورد در بین افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بیشتر دیده میشود ، مشخصه اصلی این افراد، گریز از جمع، بهدلیل ترس از تحقیر شدن و مورد تمسخر واقع شدن توسط دیگران میباشد.

بد بین هستند: به جنبههای منفی هر رویدادی بیشتر توجه میکنند. موفقیتهای خود را به عوامل بیرونی، چون: شانس، تقدیر، افراد نسبت میدهند؛ در مقابل خود را عامل اصلی شکستهایشان میدانند و خود را سرزنش و نقد میکنند. این مورد در افراد افسرده به وفور دیده میشود، این دید منفی نه تنها خودشان، بلکه دیگران و دنیای اطراف را هم در بر میگیرد.

من نمیتوانم: جمله خیلی معروفی که به کرات از زبان افراد با اعتمادبهنفس پائین شنیدهای میشود.

امیدی به تغییر ندارند: برای این افراد تغییر، واژهای نامانوس و غریب است. آنها معتقدند همانطورکه هستند باید به زندگی ادامه دهند و هیچ راهی برای حل مشکل و تغییر ویژگیهای منفی وجود ندارد. بههمیندلیل، معمولا در مقابل پیشنهاد اطرافیان جهت مراجعه به مراکز مشاوره روانشناسی و تحت درمان قرار گرفتن، مقاومت به خرج میدهند؛ البته این طرز تفکر در همان مراحل اولیه بیشتر دیده میشود و به مرور با قرار گرفتن در روند مشاوره خانواده و درمان از میزان آن کم میشود و به مراتب انگیزه و امید فرد به تغییر و اصلاح سبک زندگی و ضعف هایش بیشتر میشود.

دلایل ایجاد کمبود عزت نفس

دلایل ایجاد کمبود عزت نفس و چه افرادی دچار کمبود اعتماد به نفس هستند؟ در این بخش مقاله توضیح داده میشود. دلایل ایجاد کمبود عزت نفس را به تفکیک دوره های سنی در پائین آوردهایم.

کودکی - نوجوانی: والدین سختگیر یا سهلگیر، تنبیه بدنی، سوء رفتار جسمی، جنسی توسط مراقبین ، والدین سرد و انعطاف ناپذیر در ابراز محبت، محیط سرزنشگر و نقاد، تبعیض بین فرزندان، مقایسه با همسالان، نادیده گرفتن موفقیتهای کودک و نوجوانان، اغراق در شکستها و نقاط ضعف، افتتحصیلی و ترکتحصیل نوجوان، محیط خانگی نامعتبر و آلوده به مصرفمواد، مشکلات روانی (افسردگی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و سوءمصرفمواد).

بزرگسالی: از جمله دلایل ایجاد کمبود عزت نفس در بزرگسالی، میتوان به این موارد اشاره کرد: مشکلات مالی، محیط کاری پر از استرس و ارزیابیهای منفی، زندگی زناشویی ناموفق، اعتیاد، تجارب کودکی آسیبزا، مشکلات روانی(افسردگی، اضطراب اجتماعی)، اختلالات شخصیت(اختلال شخصیت وابسته و اجتنابی)، محیط خانوادگی سرزنشگر، نادیده گرفتن موفقیتها و بزرگنمایی شکستهای افراد توسط دیگر اعضای خانواده، معاشرت با افراد بدبین و منفی، ناامیدی و درماندگی.

علائم کمبود عزت نفس

سوالات متداول

اعتماد به نفس چیست؟

اگر شما از میزان بالایی اعتمادبه نفس برخوردارید، باید به شما تبریک گفت، اما لازم است بدانید که اعتماد به نفس یک مهارت است و در صورتی که تقویت و تربیت نشود احتمال دارد همانند هر مهارت دیگری افت کند و برای شما دردسرساز شود، پس حتما راهکارهای ارتقا و بهبود آن را هر روز با خود مرور کنید.

اگر اعتماد به نفس نداشتیم چکارکنیم؟

شما باید بتوانید میزان اعتمادبه نفس خود را بسنجید. مشخص کنید در چه سطحی از آن قرار میگیرید. اگر پس از بررسی خودتان به این نتیجه رسیدید که در سطح پائینی از اعتماد به نفس قرار دارید، در اولین قدم به روانشناس و مشاور حرفهای مراجعه کنید و در خصوص بهبود و ارتقای مهارت اعتماد به نفستان تلاش نمائید.

اعتماد به نفس به سن خاصی محدود میشود؟

خیر اعتماد به نفس به سن خاصی محدود نمیشود و باید در سراسر عمر و دوره های رشدی انسان مورد توجه قرار گیرد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعتماد به نفس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: چرا برخی افراد از مشاوره خانواده می ترسند؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 148 تاريخ : ساعت:

 

دقت کنید

تربیت کودک ونوجوان راههای زیادی دارد . راه های تربیتی که به پدر ومادر کمک میکند متفاوت و متنوع است . بهترین این راهها مشاوران تربیتی و مشورت کردن با مشاوران کودک و مطالعه در زمینه تربیتی میباشد . در سالهای اول زندگی کودک لازم است حوصله بیشتری به خرج بدهیم . ابراز محبت و دادن مسئولیت به کودک بسیار اهمیت دارد .  آشنا کردن کودک و کمک کردن به او برای شناخت شخصیت خودش نیز مهم است . آماده کردن او برای شناخت  مسائل اطراف خودنیزاز نکات قابل توجه میباشد . تجربه نشان  داده بهتر است فرد قبل از انجام هر کار یا فعالیتی خود را برای انجام آن آماده کند . تربیت کودک نیز از این قاعده مستثنی نیست . قبل از اینکه صاحب اولاد باشیم بهتر است بیشتر بدانیم . در مورددنیای کودک ، خواسته هایش و روشهای تربیتی کودک .

تربیت کودک ونوجوان باید با هماهنگی کامل پدر و مادر انجام شود . زیرا تربیت کودک ونوجوان در چند مرحله صورت میگیرد . نوزادی ، تربیت کودک در 7 سال اول زندگیش و تربیت کودک در بعد از هفت سالگی . در طول زمان تربیت کودک ، والدین باید با اصول وروشهای تربیتی کودک در زمان های مختلف سنی کودک سنی کودک آشنا باشند . تربیت کودک و نوجوان بسیار متفاوت است . پاسخی که به سوالات کودک داده میشود بانوجوان متفاوت است . طرز بیان و توجه به احساسات فرزندهم نکته قابل توجهی است .

ارتباط عاطفی

ما از همان نوزادی که فرزند خود را درآغوش میگیریم با او رابطه عاطفی برقرار میکنیم . به ابراز احساسات را به صورت عملی می آموزیم . هنگامی که به او لبخند میزنیم و او یاد میگیرد لبخند بزند در واقع اولین ارتباطهای عاطفی برقرار میشود . نوزاد ما می آموزد در قبال احساسات خوشایند لبخند بزند . وقتی او گریه میکند و شما به شیر میدهید او یاد میگیرد باید برای نیازهای خود ارتباط برقرار کند . یاد میگیرد وقتی گرما وسرمای زیاد ویا هر عاملی اورا آزار میدهد باید گریه کند . اگر پدر یا مادر نتواند با کودک خود ارتباط برقرار کند کودکی نا آرام خواهد داشت . کودک به گریه وابراز نیاز به روش خودش ادامه میدهد ولی پاسخ درست و خوبی دریافت نمیکند . این کودک مدام احساس تنهایی و سرخوردگی میکند و در جوانی ونوجوانی از مادر حرفشنوی نخواهد داشت .

در نظر بگیرید کودکی گرسنه است گریه میکند مادر نمیداند دلیل گریه او چیست و سردر گم میشود . در واقع نتوانسته با کودکش ارتباط خوبی برقرار کند . از طرف مادر و کودک چند نوع کنش و واکنش انجام میشود . مادر ممکن است کلافه بودن خود را با یا اصواتی مانند اووف ، اه و آخ ابراز کند . این کودک در نوجوانی همین اصوات را برای کوچکترین نگرانی و ابرازاحساس ناخوشایند استفاده خواهد کرد . مادری که در اینگونه موارد کودکش را در آغوش میکشد و با او ابراز همدردی میکند کودکی منطقی تر خواهد داشت استفاده از کلماتی مانند « چی شده عزیزم ، آخی ، جونم و...» فرزند را عاطفی وبا درک متقابل بار خواهد آورد . و بالاخره مادری که قبل از مادر شدن از مشورت مشاوران و از تجربه بزرگترها بهره گرفته متفاوت عمل میکند . او میداندگریه کودک برای چیست .

بیشتر

کودکمان را علمی پرورش دهیم یا سنتی ؟

در زمان های قدیم علم با سنت توام بود . همه از یک روش برای درمان و زندگی استفاده میکردند . ایرادی که به این روش گرفته شد این بود که این علوم به صورت آکادمیک نبود . صرفا تجربی بود ودر قبال آموختن علوم مختلف مدرکی دریافت نمیشد .  عده ای هم بودند که به صرف اعتماد مردم دست به درمان میزدند . خیلی از مواقع به جای بهبود اوضاع بدتر میشد . اکنون در بحث تربیت کودک نیز چنین اتفاقاتی می افتد . در این زمان که در جامعه کودک سالاری حاکم است . اگر ما به روش سنتی کودکمان را پرورش دهیم در جامعه و مدرسه با همسالان خود همگون نخواهد بود . تربیت نوین به روش اگوئیسم و خود محوری است کودک دوست دارد حرف اول را بزند . این کودک در خانواده که اکثرا تک فرزندیست ممکن است بتواند حرف اول را بزند اما در جامعه هرگز .

در جامعه ای که همه به روش نوین تک فرزندی و اگوئیسم فرزند خود را پرورش داده اند همه میخواهند حرف اول را بزنند . این کودکان تعامل ، صبر ، تحمل و کوتاه آمدن را نیاموخته اند . برای رسیدن به خواسته های خود یا باید در یک رقابت سخت بجنگند یا تسلیم شوند . اگر پیروز شوند همیشه تضمینی نیست که مجبور نشوند روزی با قویتر از خود رقابت کنند . اگر تسلیم شوند روح آنها درگیر شکست خواهد بود . به یک مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی  مراجعه میکنیم و تلفیقی از روش نوین و سنتی میگیریم . در این روش بهترینهای دو روش انتخاب شده به نسبت خوبی تلفیق میشوند . با توجه به روحیات و توان خانواده و کودک توصیه میشود . این توصیه ازجانب کارشناسان میتواند برای آینده کودک در جامعه مفید باشد .

تقویت حضور در جامعه

برخی والدین فرزندان خود را به خود وابسته میکنند . شاید به دیگران اعتماد ندارند . شاید بنا به مسائل خانوادگی ومحکم کردن جایگاه خود در زندگی خانوادگی . برخی دیگر نیز اصلا به این مسائل نمی اندیشند . آنها آنقدر با هم هستند که ناخوداگاه به هم وابسته میشوند . آسیبی که وابستگی به کودک وارد میکند را بررسی میکنیم . کودک وابسته استقلال عملی و فکری ندارد . او نمیتواند انتخاب کند . اگر هم انتخاب کند انتخاب درستی نخواهد بود . کودک وابسته در رفتن به مدرسه مشکل خواهد داشت . او در دوستیابی مشکل دارد . نیاز به جایگزین اورا وادار میکند تا کسی را درجامعه جایگزین مادر کند . این شخص ممکن است احساسات کودک ما را خدشه دار کند . این شخص ممکن است از کودک ما سواستفاده نماید . کودک وابسته هر کاری انجام میدهد تا جایگزین را حفظ نماید .

کودک وابسته برای حفظ جایگزین ممکن است دست به کارهایی بزند که دوست ندارد انجام دهد . این کودک در بزرگسالی سلطه پذیر خواهد شد . او در تصمیم گیری نیاز به تایید و توصیه دیگران دارد . نیاز دارد انتخابهایی چون همسر ، شغل ، تعیین رشته تحصیلی و خرید ماشین وخانه دیگران انتخاب کنند . او نخواهد توانست با نظر دیگران مخالفت کند چون همواره محتاج تایید دیگران است . اعتمادبه نفس پایین دارد که ممکن است منجر به کاهش عزت نفسش شود . اگر رابطه اش با دوست ، همسر و یا دوست قطع شود نیاز به جایگزین خواهد داشت . جایگزین چون معمولا با افکار مغشوش و بدون دادن استراحت به ذهن انتخاب میشود ، نا مناسب خواهد بود . همیشه نگران است که تنها بماند . در تنهایی استرس شدید دارد و احساس درماندگی میکند .

چاره چیست ؟

کودکمان را هر چند وقت یکبار با پدر بزرگ یا مادربزرگ تنها بگذاریم . این کار هم به ما زمان میدهد تا به جسم و جان خود استراحت دهیم و هم از وابستگی افراطی کودک پیشگیری میکند . هراز گاهی بگذاریم با همسالان خود در میان اقوام حتی برای ساعاتی تنها بماند . مراقبتهایمان نا محسوس باشد . در انتخابهایش دخالت نکنیم . درمواقعی که انتخابش خیلی نا مناسب است دلایلمان را عنوان کنیم اما انتخاب مجدد را به خودش واگذاریم . در محیط بازی از دور مراقبت کنیم ومدام از او نخواهیم مواظب باشد . بگذاریم از بلندیها بالا برود . بالا رفتن از نردبان یا گله با مراقبت از او انسانی مستقل میسازد . به او پول توجیبی اختصاص دهیم تا بتواند برای پولهایش برنامه ریزی کند . مرتب کردن اتاقش را به عهده خودش بگذاریم . بستن دگمه یا بند کفشها به او روحیه مستقل میبخشد .

اسباب بازی کودکان

اسباب بازی تمام دنیای کودک است . اجازه بدهید اسباب بازیهایش را خودش انتخاب کند . به صرف قیمت و جنس اسباب بازی اورا از دلخواسته اش محروم نکنید . هرگز پسرانه یا دخترانه بودن اسباب بازی نباید اورا از دلخواسته اش محروم کند . والدینی هستند که طبق ذهنیات خود فرزند دختر را وادار میکنند با عروسک و فرزند پسر با تفنگ بازی کند . برای دختر رنگ صورتی وبرای پسر رنگ آبی انتخاب مبکنند . برخی رنگها را مناسب و برخی را جلف میدانند . در صورتی که این قراردادها ذاتی نیست و اجتماعی است . وادار کردن کودکان به اعتقاد داشتن به این قوانین قراردادی باعث کشتن روحیه ابتکار و نوع اوری میشود . کودکانی که در انتخابهایشان دخالت کمتری میشود کودکانی خلاق و مبتکر بار می آیند . مشاوره خانواده در درک این مسائل میتواند کمک خوبی باشد .

برخی بازیها و اسباب بازیها میتواند روحیات کودک مارا مشخص کند . آزاد گذاشتن کودک در انتخاب میتواند از بروز برخی بیماریها و انحرافات بعد از بلوغ آگاهمان کند . دخترانی که علاقه شدید دارند با اسباب بازیهای پسرانه بازی کنند . پسرهایی که ادای دخترها را در می آورند نیاز به مشاوره دارند . عقده اودیپ یا اختلال هموسکشنال . تمام این اختلالها که بیان میشود فقط به خاطر آگاهی شما است . مشاوره کودک شمارا یاری خواهد کرد فرزندانی سالم داشته باشید . با آگاهی میتوان از اختلالهای احتمالی فرزندانمان بدون ترس ونگرانی مطلع شویم . درمان به موقع بهتر از بستن چشمان و هدر رفتن زمان است . امیدواریم فرزندانتان از ته دل و به شادی بخندند .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:What Are Child Rearing Practices? | Livestrong.com

چطور از شوهر خسیس پول بگیریم؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 88 تاريخ : ساعت:

خصوصیات بچه های بیش فعال

بچه های بیش فعال با تمام شیطنت های پرخاشگرانه نیز بسیار مظلوم اند زیرا ناخواسته باعث طرد شدن از تمام جمع ها می شوند . بچه های بیش فعال به طور ناخودآگاه دچار رفتارهایی  می شوند که موجب ناآرامی فضا ، عصبانیت بزرگ ترها  و شاید تنبیه های سخت می شود اما اگر یکبار هم از زاویه دید این کودکان به ماجرا نگاه کنید شاهد دنیایی هستید که آدم بزرگ های آن همیشه از دست شما عصبانی هستند بی آنکه بدانید چرا و مدام در حال دستور دادن به شما هستند و این شمایید که از دنیایی پر از قوانین متنفر می شوید . بچه های بیش فعال نه فقط در دوران قبل از مدرسه دچار آسیب می شوند بلکه در طی دوران تحصیل مدام به دلیل کم حافظگی و شیطنت مورد تنبیه و تمسخر قرار می گیرند .

نگرانی های والدین بچه های بیش فعال

یکی از بزرگ ترین نگرانی های والدین بچه های بیش فعال این است که این اختلال موجب آسیب رساندن به موفقیت و آینده کودکشان شود که در صورت عدم درمان قاعدتا این اتفاق رخ می دهد درنتیجه بهتر است درصورت مشاهده علائم بیش فعالی در کودک برای درمان به یک مشاوره کودک مراجعه کنید . مشاوره تربیت کودک باتوجه به شناخت کاملی که از این نوع اختلال دارد اقدام به تشخیص بیش فعالی در کودک می کند که این کار اغلب نیازمند زمان زیادی است چرا که تشخیص بیش فعالی در کودکان نیاز به شناخت کافی از رفتار کودک دارد درنتیجه مشاوره اختلالات کودک طی جلسات مشاوره ابتدا بیش فعالی را تشخیص می دهد سپس بسته به نیاز کودک اقدام به درمان از راه های مختلف می کند .

بچه های بیش فعال دارای نوعی اختلال هستند که به ADHDمعروف است . آمارها نشان می دهد بیش فعالی در کودکان پسر شایع تر است . نکته مهم در رابطه با بچه های بیش فعال آگاهی از نحوه رفتار با این کودکان است که باید به والدین از طریق مشاوره خانواده آموزش داده شود تا والدین به راحتی از پس تربیت کودک بیش فعال خود بر بیایند .

خصوصیات بچه های بیش فعال

خصوصیات بچه های بیش فعال در بعضی موارد شباهت زیادی به یک کودک با شیطنت زیاد دارد اما باید بدانید که هر شیطنتی بیش فعالی محصوب نمی شود و بیش فعالی نیز تنها به شیطنت های کودکانه خلاصه نمی شود . از جمله خصوصیات بچه های بیش فعال می توان به پر جنب و جوش بودن ، فعالیت های بسیار و بدون خستگی ، عدم توانایی تمرکز کردن و پرحرفی اشاره کرد . والدین باید از خصوصیات بچه های بیش فعال آگاه باشند تا در صورت مشاهده علائم بیش فعالی در کودک برای بهبود فرزندشان اقدام کنند و مهم تر از همه رفتار مناسبی با کودک داشته باشند . همچنین برای شناخت بیشتر خصوصیات بچه های بیش فعال می توان از کتاب های مناسب روانشناسی کودکان بیش فعال کمک گرفت و یا از راه راحت تر و سریع تری مثل مشاوره تلفنی راهنمایی گرفت .

خصوصیات بچه های بیش فعال

ویژگی های بچه های بیش فعال

ویژگی های بچه های بیش فعال را از همان دوران کودکی می توان تشخیص داد . با توجه به تحقیقات از سن سه سالگی به بعد می توان بیش فعالی را در کودک به طور دقیق تشخیص داد . کودکان بیش فعال را گاهی از دوران نوزادی نیز می توان تشخیص داد این نوزادان به هنگام شیر خوردن مدام درحال تکان دادن دست و پا هستند و دچار بی قراری و اختلال کم خوابی هستند . نوزادان بیش فعال گاهی با گریه های طولانی و بی دلیل این اختلال را نشان می دهند . شناخت از ویژگی های بچه های بیش فعال موجب می شود تشخیص سریع تر صورت بگیرد و کودک در سن پایین تر درمان شود . درمان بیش فعالی نیز در روند زندگی این کودکان بسیار موثر است و می تواند آینده کودک را تغییر دهد .

کودکی که در دوران تحصیل نیز دچار بیش فعالی می باشد تحمل کلاس های طولانی درس برایش غیر ممکن است و همیشه از درس فراری است و یا در کلاس های درسی به راحتی دچار حواس پرتی و یا فراموشکاری می شود که این روند رفته رفته موجب می شود کودک مورد تمسخر همکلاسی ها قرار بگیرد و یا از جمع های دوستانه ترد شود همچنین از لحاظ پیشرفت درسی نیز دچار مشکل می شود درنتیجه درمان هرچه زودتر صورت بگیرد بهتر است . ویژگی های بچه های بیش فعال گرچه به ظاهر غیرقابل تحمل است زیرا ناآرامی این کودکان خود به خود بر رفتار والدین آنها نیز تاثیر می گذارد اما اگر بدانید چگوه باید با این کودکان رفتار کرد بسیاری از مشکلات شما حل می شود .

درمان بچه های بیش فعال

درمان بچه های بیش فعال قدم مهمی است که باید در زندگی این کودکان برداشته شود . درمان بچه های بیش فعال کار ساده ای نیست و نیاز به زمان زیادی دارد تا بتوان ابتدا نوع بیش فعالی کودک را تشخیص داد سپس براساس آن برای درمان اقدام کرد . اختلال بیش فعالی در کودکان به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود که درمان ها نیز بر همین اساس شکل گرفته است . در اختلال نوع اول کودک تنها دچار بی قراری و پرتحرکی است و در اختلال نوع دوم کودک بسیار فراموشکار ، حواس پرت و بدون تمرکز است و در نهایت در اختلال نوع سوم کودک هر دو مورد پرتحرکی و عدم تمرکز را دارد .

بسته به انواع بیش فعالی کودک درمان های متفاوتی از قبیل رفتار درمانی ، تغذیه درمانی و دارو درمانی درنظر گرفته می شود . در شیوه ی رفتار درمانی مشاور باتوجه به شخصیت کودک اقدام به اصلاح رفتاری و تربیتی می کند و در روش تغذیه درمانی که امروزه بیش از پیش رواج پیدا کرده است مشاور مصرفی برخی خوراکی ها که به نحوی محرک محصوب می شوند را برای کودک منع می کند و در مرحله آخر با تجویز مشاور نیاز است کودک تا سن مشخصی از دارو استفاده کند .

بهترین درمان بچه های بیش فعال

بهترین درمان بچه های بیش فعال در سنین پایین تر صورت می گیرد . بهترین درمان بچه های بیش فعال زمانی است که کودک به طور کامل بهبود پیدا می کند و بیش فعال محصوب نمی شود . برای درمان این کودکان از سه سالگی می توان اقدام کرد و بهتر است سعی شود تا قبل از آغاز دوران تحصیل کودک درمان شود . همچنین به یاد داشته باشید این باور کاملا غلط است که فکر کنید بیش فعالی به مرور با بزرگ تر شدن کودک از بین می رود در حالی که ممکن است این اختلال تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و به صورت بی قراری های بی دلیل خود را نشان دهد .

بهترین درمان بچه های بیش فعال

سوالات متداول

روش های درمان بچه های بیش فعال چیست ؟

 همانطور که پیش تر گفتیم روش های درمان کودکان بیش فعال  به صورت رفتار درمانی ، دارو درمانی و تغذیه درمانی است .

مشکلات خواب بچه های بیش فعال چیست ؟

کودکان بیش فعال اغلب به دلیل بی قراری و نا آرامی خواب مناسبی نیز ندارند و اکثرا دچار بی خوابی هستند این کودکان زمانی تن به خواب می دهند که هیچ انژی در آنها باقی نمانده باشد .

اصلی ترین خصوصیات بچه های بیش فعال ؟

 بی قراری ، فرار از قوانین ، پرتحرکی و پرچانگی ، عدم تمرکز ، حواس پرتی و ... از جمله مهم ترین ویژگی های کودک بیش فعال است .

سن تشخیص بیش فعالی در بچه ها چیست ؟

 

3 ساله ؟

 کم اشتهایی ، بی قراری و کم خوابی و ناآرامی های مداوم را می توان در کودکان بیش فعال سه ساله مشاهده کرد همچنین این کودکان نمی تواند برای بیش تر از چند لحظه روی موضوعی متمرکز شوند .

سن تشخیص بیش فعالی در بچه ها چیست ؟

 تقریبا از سه سالگی به بعد به طور دقیق می توان بیش فعالی را با جلسات مشاوره تشخیص داد اما علائم بیش فعالی نیز گاهی در نوزادان نیز قابل تشخیص است .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاور خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: مشاوره خانواده کیست؟

 
moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 93 تاريخ : ساعت:

اهمیت  و تاثیر استفاده از خدمات مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی نوعی مشاوره است که در آن روانشناس یا درمانگر به مراجعه کننده کمک می کند تا از برزخی که در آن گرفتار شده خارج شود و مانند یک فرد عادی زندگی کند. در مشاوره فردی، درمانگر می کوشد تا با روش های عقلانی، در فضایی آرام ، احساسات و رفتارهای فرد را بررسی کرده و در تصمیم گیری ها به او کمک کند. به عقیده مشاوران علت تمام سر درگمی های نسل امروز، نشناختن استعدادها و مهارت هاست . در قدم اول مشاور به شما کمک می کند که خود را بشناسید. پس از شناخت خود، اهدافتان را تعیین کرده و در آخر شما را به لحاظ روحی و روانی آماده می کند تا در جهت رسیدن به اهدافتان بهترین تصمیم را بگیرید.

مشاوره  فردی به شما کمک می کند تا :

  1. استعدادها و مهارت های خود را بشناسید.

  2. هوش خود را بالا ببرید.

  3. اختلالات روانی را درمان کنید.

  4. در رابطه با مشکلات تحصیلی بهترین راهکار را بگیرید و بهترین رشته را انتخاب کنید.

  5. در انتخاب همسر بهترین تصمیم را بگیرید.

  6. استرس و اضطراب را از خود دور کنید و آرام شوید.

  7. وسواس خود را درمان کنید.

  8. ناامیدی را از خود دور کنید.

  9. چالش ها و موانع زندگی  را بشناسید و در مواجهه با آن ها بهترین واکنش را نشان دهید.

و...

مشاوره فردی در واقع بهترین راهنما بعد از پدر و مادر است با این تفاوت که قطعا با او راحت تر هستید و بدون هیچ سانسوری می توانید مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.

خدمات مهم مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چیست؟

درباره مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چه می دانید؟ این نوع مشاوره چه تفاوتی با مشاوره فردی حضوری دارد؟ در ابتدا به شما بگوییم عملکرد مشاوره آنلاین و تلفنی فردی دقیقا مشابه با مشاوره فردی حضوری است. در این روش درمانگر با روشی آگاهانه، اختلالات روانی یا مشکلات فرد را با پرسیدن سوالاتی شناسایی کرده و با توجه به صحبت های فرد، راهکارهایی کلیدی در اختیارش قرار می دهد.

به دلیل تلفنی بودن مشاوره، شخص درمانگر باید تخصص های لازم را برای اینگونه مشاوره دادن دیده باشد. ممکن است بعد از یک جلسه صحبت به نتیجه برسید و در برخی دیگر ممکن است سال ها به طول بیانجامد. این موضوع به نوع مشکل شما و میزان صداقتتان بستگی دارد.

شما با یک تماس، در هر کجا که باشید میتوانید به مشاوره آنلاین و تلفنی فردی وصل شوید. خوب، در ابتدا به درمانگر مشکل خود را می گویید. پس از آن درمانگر از شما سوالاتی خواهد پرسید. معمولا تعداد جلسات در مشاوره تحصیلی کمتر از مشکلات روحی و روانی و خانوادگی است و طی یک یا دو جلسه حل می شود. اما در موارد وخیم تر نیاز است کارهایی که مشاور به شما می گوید را انجام دهید و بعد از آن مجددا با او تماس بگیرید و نتایج را  به او اعلام کنید. این سبک از مشاوره خیلی بهتر جواب خواهد داد.

مشاوره فردی

مزیت های مشاوره آنلاین و تلفنی فردی چیست؟

  • هر زمان که بخواهید و هرکجا که باشید کنار شماست.

  • هویت و مشکلتان تا ابد پنهان است.

  • در وقتتان صرفه جویی می شود.

  • در سریعترین زمان به مشاورمتخصص وصل میشوید.

مشاوره درباره چه موضوعاتی با فرد صحبت می کند؟

موضوعات مشاوره فردی متغیر است و تنوع زیادی دارد. اما از دیدگاه روانشناسان ما موضوعاتی که فرد برای مشاوره به درمانگر مراجعه می کند شامل موارد زیر می باشد:

  1. بهداشت روانی :

موضوعاتی نظیر

ترس، اضطراب، آرامش ذهنی، شناخت توانایی ها و مبارزه با ناتوانی ها، اختلالات رفتاری و درمان آن، کنترل هیجانات روانی، شکست های عاطفی و نحوه کنار آمدن با آن، درمان اختلالات شخصیتی و مدیریت بحران، درمان حسادت، آشنایی با تعهد و تمرین وفاداری، روش های رسیدن به صمیمت با دیگران،  موضوعات مربوط به انتقام جویی و روش های دور شدن از کینه ورزی و صدمه زدن به دیگران، روش های کنار آمدن با فاجعه یا مرگ یکی از عزیزان و ... در این دسته قرار می گیرند.

  1. مسائل اجتماعی و خانوادگی

از دیگر موضوعات فردی مشکلات و مسائل خانوادگی است.

انتخاب همسر، راهکارهای موفقیت، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، شناخت هویت اجتماعی در زمان طرد شدن از اجتماع، مبارزه با کمبود اعتماد به نفس اجتماعی، کمک به شناخت توانایی ها و مهارت های اجتماعی و افزایش فعالیت اجتماعی، آموزش مهارت های رفتاری، آموزش مهارت های عاطفی و کنترل احساسات در اجتماع، مشاوره طلاق، مشکلات خانوادگی و آشنایی با راه های مبارزه با آن ها ، استرس و ... اضطراب اجتماعی، منفی نگری و بد بینی نسبت به افراد جامعه و شناخت راه های جلوگیری از آن، راهکارهای رسیدن به موفقیت های اجتماعی و مشاوره اعتیاد و ... در این دسته قرار میگیرند.

  1. مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی شامل نحوه صحیح درس خواندن، شناسایی توانایی ها و استعدادهای فرد در یک رشته خاص، کمک به انتخاب بهترین رشته تحصیلی با توجه به مهارت و بازار کار، آموزش تست زدن، آماده سازی فرد برای دانشگاه، کمک به حفظ آرامش در زمان شکست های تحصیلی مثل قبول نشدن در کنکور و ... جزء وظایف مشاوره تحصیلی تلفنی است.

مشاوره گروهی

مشاوره فردی از چه جهت حائز اهمیت است؟

اهمیت مشاوره فردی و جایگاه این بخش از مشاوره، به شدت در حال افزایش است. ولی چرا تا این حد روی مشاوره فردی تاکید شده؟ فرض کنید در شرایطی هستید که به هر دلیلی دچار مشکل شده اید.. کسی را ندارید که شما را راهنمایی کند و راهی به شما نشان دهد که از این وضعیت خلاص شوید. تنها هستید. روی آن را ندارید که با کسی درد و دل کنید زیرا می ترسید به خاطر این مشکل از شما سوء استفاده کنند. آیا در این شرایط گیر کرده اید؟ در این حالت از خدا کمک می خواهید. او قطعا حافظ همه ماست اما باید در این میان کسی باشد که شما را راهنمایی کند.

با توجه به زندگی امروز و پیچیده تر شدن روابط بین فردی، اهمیت مشاوره فردی روز به روز بیشتر حس شده و هر روز بر تعداد افرادی که به مراکز درمانی و مشاوره مراجعه می کنند افزوده می شود. البته هر چه میزان تحصیلات افراد جامعه بیشتر شود آگاهی آن ها نیز نسبت به وجود یک راهنما برای زندگی شان بیشتر می شود. چه بسا بسیاری از این افراد، موفقیت های خود را مدیون مشاوران و روانشناسان هستند.

بستگی به دید شما دارد که مشاوره را با چه دیدی می بینید. آیا فکر می کنید مشاور دکتر شماست؟ دوست شماست؟ راهنمای شماست؟ یا تنها یک درمانگر است؟ به شما توصیه می کنیم که مشاور را به حریم خصوصی خود راه دهید. البته  اگر پیشرفت می خواهید و دوست دارید به انسان موفقی تبدیل شوید.

ویژگی های مشاوره فردی چیست؟

از مهم ترین ویژگی های مشاوره فردی، ریشه یابی مشکلاتی است که علتش را گاهی حتی خود فرد نمی داند. اگر مشاور بتواند به درستی علت مشکلات را شناسایی کند و در ادامه راهکارهای خوبی برای آن ارائه دهد قطعا طی چند جلسه، می تواند فرد را به راحتی درمان کند.

از ویژگی های مشاوره فردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رازداری واعتماد

فردی که نیاز به مشاوره دارد باید حدالامکان محیط را امن ببیند و به راحتی بتواند با درمانگر خود صحبت کند و راحت باشد. اگر حس کند نمی تواند به مشاور خود اعتماد کند، قطعا دیگر به او مراجعه نخواهد کرد و نسبت به بقیه مشاوران نیز دید منفی دارد.

  1. قابلیت دسترسی

به مراجعه کننده باید این اطمینان داده شود که در هر شرایطی میتواند با مشاور خود ملاقات کند. در این زمینه استفاده از مشاوره تلفنی فردی بسیار بهتر است.

  1. پذیرش مشاور

مشاور باید جنبه خود را در هر شرایطی بالا ببرد. ممکن است سبک زندگی یا رفتارها یا اعتقادات فرد دقیقا برخلاف نظر مشاور باشد. در این صورت مشاور باید خود را نگه دارد و تصمیمات وی در تعصبات او منافاتی نداشته باشد.

  1. شتاب زده عمل نکند و به خود و بیمار زمان دهد. در این شرایط دو طرف باید با هم همکاری داشته باشند.

  2. شنونده خوب بودن

یک مشاور خانواده خوب، شنونده خوبی نیز هست. مشاور می داند که کجا صحبت کند و کجا سکوت کند. در هنگام شنیدن موارد مهم را یادداشت می کند و با صورتی شاداب و مهربان به بیمار نگاه می کند تا بیمار حس بدی هنگام صحبت کردن نداشته باشد و احساس صمیمیت کند. در حین صحبت بیمار از جملاتی مانند درکتان می کنم، درست می شود و قطعا درمان می شوید استفاده کند تا به بیمار انگیزه بدهد.

یک مشاور خانواده خوب کیست؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 245 تاريخ : ساعت:

درمان کودکان بیش فعال

درمان کودکان بیش فعال هنوز بطور قطعی پیدا نشده است . اما برخی روش ها برای بهبود تجربه شده است . قبل از پرداختن به درمان کودکان بیش فعال لازم است بدانید که شما یا هیچ فرد دیگری جز افراد متخصص قادر به تشخیص بیش فعال بودن کودک نیست . اگر کودک شما نشانه های بیش فعالی را دارد پس از مراجعه به یک مرکز مشاوره ، تشخیص را به عهده متخصصان بگذارید . در بحث درمان کودکان بیش فعال پس از تشخیص اگر دارویی برایش تجویز میشود حتما باید مصرف شود . پس از آن حتما با یک مرکز مشاوره کودک در ارتباط باشید . درمان کودکان بیش فعال علاوه بر درمان دارویی نیاز به کار درمانی نیز دارد . همینطور شما هم باید با راه های درمان و رفتار درست با این کودکان آشنا شوید . لازم است تمام افراد خانواده با رفتار درست به بهبود کودک کمک کنند .

برای درمان کودکان بیش فعال مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده ضروری است . در انتخاب مرکزمشاوره اختلالات کودک بسیار دقت کنیم . مرکزی را انتخاب کنیم که با روانپزشکان متخصص در ارتباط باشد . مرکزی که آخرین اطلاعات درمان را داشته باشد . درمان کودکان بیش فعال نیاز به همفکری و همکاری کودک ، والدین ، افراد خانواده و اولیا مدرسه دارد . تاثیر محیطدر تشدید رفتارها ی کودک  بسیار زیاد است . او همه چیز را میفهمد و درک میکند . اما چون به همه چیز بی توجه است برخی فکر میکنند او متوجه برخی رفتارهای آنان نیست . در مقابل کودک ممکن است به او بخندند یا از او به عنوان بیمار یاد کنند که این رفتارها بازخورد خوبی روی کودک ندارد . برخی ممکن است فکر کنند والدین در تربیت کودک سهل انگاری نموده اند . با او مانند یک کودک بی تربیت رفتار می کنند .

روش های درمان کودکان بیش فعال

روش های درمان کودکان بیش فعال با سه عنوان مطرح میشوند . درمان کودک با دارو ، درمان با گیاهان دارویی و کار درمانی . اعتقاد ما براینست اولین راه درمان ، ارتقا آگاهی عموم مردم از طریق رسانه ها است . این کودکان باید در جامعه از امنیت رفتاری برخوردار باشند . والدین هر چقدر تلاش کنند که کودک آرامش داشته باشد اگر در اجتماع برخورد بدی با آنها شود تمام آرامش کودک برهم خواهد ریخت . یکی از روش های درمان کودکان بیش فعال که مهمترین آنها است دارو درمانی است . دکتر پس از گرفتن نوار مغزی و نوروفیدبک و تست های مختلف تشخیص میدهد که کودک بیش فعال است یا نه . نیاز به دارو دارد یا با تراپی های مختلف بهبود میابد . به روانپزشک کودک خود اعتماد و به دستورهای عمل کنید . در انتخاب روانپزشک متخصص دقت کنید تا با اطمینان به دستوراتش عمل کنید .

روش های درمان کودکان بیش فعال

یکی دیگر از روش های درمان کودکان بیش فعال تراپی و روش روانشناختی است . در این روش کارشناسان به کار درمانی میپردازند و دستورالعمل هایی هم برای خانواده صادر میکنند . هرچقدر همکاری خانواده با کودک بیشتر باشد نتیجه بهتری دریافت خواهد شد . تراپیست ها برای آرامش کودک تلاش خواهند کرد . پس لازم است او در محیطی قرار بگیرد که احساس امنیت کند . حس کند همه او را دوست دارند و مورد توجه است . حس کند همه به خواسته های او احترام میگذارند . و اما یکی دیگر از روش های درمان کودکان بیش فعال درمان با گیاهان دارویی و طب سنتی است . در این روش برای کودک داروهای گیاهی تجویز میشود که انرژی گیر هستند . از خوردن مواد انرژی زا ممانعت میشود و به تغذیه کودک توجه خاصی میشود . اما تمام این موارد باید توام انجام شود . طب شیمیایی ، تراپی و طب سنتی .

درمان کودکان بیش فعال بدون دارو

درمان کودک بیش فعال بدون دارو باید به روش روانشناختی انجام شود . در این روش برای حفظ آرامش و کسب اعتماد به نفس کودک با او مشاوره میشود . سپس مهمترین فاکتور کسب تمرکز است که کودک به کمک روانشناس تمریناتی انجام میدهد . تمرین های مهم روش نور درمانی است . در این روش کودک قبل از خواب با مادر یا پدر تمرین میکند . در اتاق تاریک چراغ قوه روشن کنید و در اطراف بر روی اشیایی مانند تابلو نور بیاندازید . سپس از کودک بپرسید حالا نوبت چیه ؟ او یکی از وسایل اتاق خواب را خواهد گفت . اگر نگفت خود شما بگویید . مثلا آباژور اگر اشیای باشند که کودک دوست دارد بهتر است . این روش به تمرکز کودک کمک میکند . درمان کودک بیش فعال بدون دارو به دقت و توجه خاص نیاز دارد .

در روش های درمان کودک بیش فعال بدون دارو استفاده از حلقه و سیم برق است . حتما شما هم این وسیله را دیده اید . یک سیم که متصل به یک منبع ضعیف برق است بر روی دو پایه نصب شده است . یک فلز حلقه ای که دسته دارد در اختیار کودک است . کودک حلقه را از سیم عبور میدهد اگر سیم و حلقه تماس پیدا کنند سیگنال میدهد . کودک هر بار سعی میکند کمتر سیم و حلقه برخورد داشته باشند . تمرین بسیار خوبی برای تمرکز است . ولی برخورد والدین نیز مهم است هر بار که سیگنال میدهد اگر ناراحت شوید کودک شما آرامش و تمرکز خود را از دست خواهد داد پس با آرامش او را تشویق کنید . تشویق هایتان با صدای نرم ، پایین و مهربان باشد . به او با هورا کشیدن هیجان کاذب ندهید .

بهترین درمان کودکان بیش فعال

بهترین درمان کودکان بیش فعال

بهترین درمان کودکان بیش فعال درمان توامان است . درمان کودکان بیش فعال بدون دارو  فقط در صورتی مجاز است که پزشک متخصص تشخیص بدهد کودک نیاز به دارو ندارد . درحالیکه اگر کودک نیاز به دارو داشته باشد باز هم باید تحت نظر یک روانشناس باشد . ضمن اینکه رژیم غذایی مخصوص کودکان بیش فعال داشته باشد . یک کودک بهترین داروها را مصرف کند اما خانواده برای او تنش و نگرانی ایجاد کنند بهبود نخواهد یافت . چون در این اختلال ارگان های مختلف بدن و ترشحات هورمون های مختلف و امواج دخیل هستند . اگر تحت نظر یک روانپزشک و حتی متخصص مغز و اعصاب نباشد بهبود نخواهد یافت . بهترین درمان کودکان بیش فعال درمان جسمی و روحی است با رعایت رژیم غذایی . اگر این کودکان با وجود انرژی فراوان مواد انرژی زا نیز مصرف کنند نگفته پیداست که چه اتفاقی برایشان می افتد .

در این بخش لازم است یاداوری کنیم این کودکان باهوش هستند اما به علت کم توجهی عملکرد خوبی ندارند . خانواده ها باید توجه کنند که به آنها انگ نزنند . آنها تمام رفتارهای شما را درک میکنند و می فهمند . برای بهبود کودک بازی هایی ترتیب بدهید و از او بخواهید این بازی را رهبری کند . از او نظر بخواهید و بگذارید احساس کند که شما او را درک میکنید . این بهترین تمرین برای مشارکت در کارهای اجتماعی برای او است . او را دوست بدارید و دوست داشتنتان را ابراز کنید . از ظاهر آراسته او تمجید کنید تا اعتماد به نفسش را بدست آورد . با او مهربان باشید . دستانش را در دست بگیرید و نوازش کنید . تا آرامش بگیرد . شب قبل از خواب پیشانیش را با نوک انگشتانتان نوازش کنید . او بیش از بقیه به شما نیاز دارد .

درمان کودکان بیش فعال با دارو

درمان کودکان بیش فعال با دارو

درمان کودکان بیش فعال با دارو بستگی به علت بوجود آمدن اختلال بیش فعالی دارد . بیش فعالی ممکن است علت وراثتی داشته باشد . ممکن است دلیل مسمومیت سربی باشد . عوامل دیگری مانند امواج تند یا امواج اهسته در این کودکان کمتر است . یا ممکن است در اثر از صدمه دیدن قسمت پیش پیشانی باشد . و یا قسمت های دیگر مغز چون شبکیه مغزی ، هسته دم دار و محرک ها که عملکرد یا ارگانیسم درستی ندارند و باید مداوا شوند . درمان کودکان بیش فعال با دارو بسیار موثر است و خانواده ها نباید از عوارض آن ترس داشته باشند . چون پزشک متخصص با علم و آگاهی کامل طبابت میکند . به روانپزشک ، پزشک متخصص مغز و اعصاب و روانشناسان کودکمان اعتماد کنیم . مرکز مشاوره کودک آویژه برای شما بهترین ها را آرزو میکند.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلالات کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Treatment for Children with ADHD

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 93 تاريخ : ساعت:

چه نکاتی را باید در نظر بگیریم ؟

مشاوره با کودکان در سنین ابتدایی بسیار مهم و حائز اهمیت است . باید بدانید که کودکان در این سنین نیازمند توجه بسیار زیاد از جانب والدین و مشاورین و معلمان مدرسه هستند . کودکان در این سن نیاز به توجهات بسیار دارند زیرا آموزش کودک در سنین که در ابتدایی تحصیل میکند بسیار مهم است . و در آینده نیز تاثیر بسیار زیادی دارد . در بدو ورود به دبستان به محیط بزرگتر از آنچه که پیش از این در آن زندگی میکرده وارد میشود . او اکنون توانایی مقابله با این حجم از استرس ها ، اضطراب ها و تنش های محیطی را به تنهایی و با خود ندارد . از این بابت نیازمند کمک والدین و توانایی‌های آنها برای مشاوره با کودکان است . کودک حالا برای اثبات خود به یک جامعه بزرگتر نیازمند راهنمایی های بسیاری از جانب والدین است .

تحقیقات انجام شده در مشاوره با کودکان

در مشاوره با کودکان متوجه شدیم که اولین شخصی که کودک در تلاش برای اثبات خود به او است معلم مدرسه کودک است . اگر کودک در این دوران تنها باشد ممکن است به انزوا دچار شده و بسیاری از ظرفیت های مغزی اش را از دست بدهد . راهنمایی های شما به او در ایجاد خلاقیت و توسعه فکری کمک بسیار میکند . اگر شما به تنهایی توانایی کمک به فرزند خود را ندارید حتما از مشاوره کودک کمک بگیرید . برای این امر باید به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه فرمایید . از آن جایی که میدانید نقش آموزش و پرورش در تربیت و رشد و تعالی کودکان بسیار مهم است . پس مهمترین نکته در مشاوره با کودکان این است که حتما از آموزش ابتدایی بهره مند باشند .

چه نکاتی را باید در نظر بگیریم ؟

مشاوره با کودکان دبستانی

مشاوره با کودکان دبستانی نشان داده که در مدرسه کودک بسیاری از ابعاد شخصیتی فردی و اجتماعی خود را می یابد و به جواب بسیاری از سوال هایش دست پیدا میکند . اما باید بدانید اولین محیطی که کودک در آن رشد و تعالی می یابد خانه و خانواده است . از این رو نحوه برخورد شما با کودک بسیار مهم و حائز اهمیت فراوان در تربیت و آینده است . کودکان در روند زندگی خود با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند که اگر با مشاوره خانواده مواجه نشوند ممکن است بزرگتر شوند . این در آینده ممکن است به معضلات فکری و عقده های روانی بسیار تبدیل شود و شخصیت کودک را از خلوص و پاکی بیرون بیاورد و خود اهمیت مبحث مشاوره با کودکان دبستانی را نشان میدهد .

سعی کنید با کودک خود صحبت کنید و از احساسات و اتفاقات روزمره او ، با خبر باشید . هیچگاه به کودک احساس تنهایی و انزوا را تلقین نکنید . بگذارید احساس کند که خانواده برای او یک مامن و پناهگاه است . شما باید به نحوی رفتار کنید که کودک بتواند با شما ارتباط صمیمی برقرار کند و مشکلاتش را بیان کند . گاهی کودکان در مدرسه با بچه هایی روبرو میشوند که آنها را مورد آزار و اذیت قرار میدهند و این خود معضلات روانی بسیاری ایجاد میکند . شما باید بتوانید تمامی ابعاد زندگی کودک ابتدایی خود را کنترل کنید . اگر به تنهایی نمیتوانید این کار را انجام دهید حتما از مشاوره با کودکان دبستانی در مراکز مربوطه کمک بگیرید . آنها به شما جریان سالم زندگی کودک را می آموزند و به شما یاد میدهند چگونه با معضلات زندگی کودک خود به درستی برخورد کنید .

مشاوره با کودکان ابتدایی

مشاوره با کودکان ابتدایی نشان داده که اگر کودک در مدرسه احساس کند که نمیتواند با مشاورین و معلمان ارتباط برقرار کند از درس فراری خواهد شد . شما باید در ایجاد رابطه بین معلم و کودک تلاش بسیار کنید و حتما کودک را به مدرسه و محیط دلخواهش منتقل کنید . اگر کودک با مدرسه ارتباط برقرار نکند در روند تحصیلی موفق نخواهد شد . او توانایی مدیریت و کنترل عواطف و احساسات و خشم و حتی گاهی رفتارهای خود را ندارد . همه از او انتظار دارند که در جایگاه خود بهترین باشد . بر او فشار مقایسه با همسالان بسیار قوی است و او را کلافه میکند . در چنین شرایطی ما با یک کودک سر خورده نگران و ناامید روبرو هستیم . کودک شادابی و لطافت کودکانه را از دست میدهد و زیر بار فشارهای انتظار دیگران ، تمام دوران کودکی اش را میبازد .

نکات مشاوره کودک ابتدایی

اکنون کودک با یک محیط بسیار بزرگتر از خانه و خانواده روبروست . از این روست که نقش خانواده در مشاوره با کودکان ابتدایی و رفتار والدین با او بسیار مهم است . باید بدانید که هر کودک توانایی بالقوه و استعدادهای مختص به خودش را دارد . هیچگاه از یه کودک دبستانی بیشتر از حد توانش انتظار نداشته باشید . او را با کسانی که در سطح خودش هستند و نه کسانی که از او بهترند مقایسه کنید . سعی کنید ظرفیت‌های بالقوه و استعدادهای کودک را در هر موضوع و محتوایی دریابید . به کودک بها بدهید و از او در انجام کارها نظر بخواهید . برای انجام تکالیفش به او فشار وارد نکنید و سعی کنید یک وقت مختص این کار برای او تعیین کنید . همیشه و در همه حال او را تشویق کنید و هرگز به نوعی که ناامید شده اید رفتار نکنید .

اهمیت مشاوره با کودکان

اهمیت مشاوره با کودکان را باید تا کنون درک کرده باشید . گاها بیخیالی های والدین به تربیت و شخصیت یک کودک اثرات جبران ناپذیر و وحشتناکی بر جای میگذارد . برای مشاوره با کودکان بگذارید کودک به تمام معنا ، معنای مهم بودن را در چشمهای شما درک کند . اجازه بدهید که کودک خودش را بشناسد و بتواند ظرفیت‌های خود را کشف کند . سعی کنید کودک را به ورزشها و هنرهای مختلف سوق بدهید . اگرچه این کار شامل هزینه ها و مخارج بسیار است اما شما میتوانید این کار را با مبالغ کمتر و پس انداز از مخارج خانه انجام دهید چرا که حتی گاهی از لباس و خرید های معمول در خانه مهم تر است .

چرا روانشناسی کودک مهم است ؟

اهمیت مشاوره با کودکان از این رو بسیار است که یک کودک افسرده ناامید و سرخورده میتواند در آینده به یک نوجوان با احساس خودکشی تبدیل شود و به خانواده و بنیان او و حتی به اجتماع ضررها و زیان های بسیاری برساند . برای پیشگیری از این کار سعی کنید به کودک خود اهمیت بدهید . در مسیر مشاوره با کودکان حتما و حتما از نهاد های مربوط به مشاوره با کودکان ابتدایی استفاده کنید . هر کودک باید یک مشاور شخصی داشته باشد که تمامی ابعاد شخصیت او را میشناسد . به او کمک میکند که ابعاد مختلف زندگی اش را کنترل کند . و با اجتماع اطراف خود روابط بهتر و سازنده تری داشته باشد . مطمئن باشید که شما به تنهایی نمیتوانید همه جنبه های شخصیت فرزند خود را بشناسید و کنترل کنید .

چه نکاتی را باید در نظر بگیریم ؟

روشهای مشاوره با کودکان

روشهای مشاوره با کودکان بسیار زیاد و در دسترس هستند . شما نیز میتوانید در خانه نکات مهمی را رعایت کنید تا فرزندی سالم تر به اجتماع تحویل بدهید نکاتی مثل عناوین زیر :

  • هیچگاه ظاهر کودکتان را مسخره نکنید .
  • هیچگاه به ظرفیت های کودکتان بی توجه نباشید .
  • هیچگاه کودکتان را با دیگران مقایسه نکنید .
  • از نصیحت کردن پی در پی و آموزش های تکراری و خسته کننده بپرهیزید .
  • هیچگاه سعی نکنید کودکتان را به کاری مجبور کنید .
  • هیچگاه نظر شخصی‌تان را به کودک تحمیل نکنید .
  • هیچ گاه در بین فرزندانتان فرق نگذارید .
  • همیشه کودکتان را در ابتدای لیست انجام کارها قرار دهید .
  • هیچگاه در جمع کودکتان را تخریب نکنید .
  • در رفتار با کودک خود از خشونت بپرهیزید .
  • هیچ گاه در تربیت کودک از تنبیه بدنی استفاده نکنید .

چند نکته مهم

در روشهای مشاوره با کودکان از خلاقیت و توانمندی های کودک بهره بگیرید به این معنا که کودک را با راهکارهای چالش گونه روبرو سازید . مشاوره با کودکان دبستانی نیازمند تجربه و تخصص است و روشهای بسیاری را برای والدین شرح میدهد . این روشها را در مطالب بعدی در دسترس شما قرار میدهیم .

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

چطور از شوهر خسیس پول بگیریم؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 93 تاريخ : ساعت:

آموزش کودکان چیست ؟

آموزش کودکان همیشه از مهمترین دغدغه های والدین بوده و هست . امروزه میدانیم که کودکان امروز به شهروندان بزرگسال فردا تبدیل میشوند و شکل دهنده اجتماع آینده اند . رشد و ارتقاء شخصیت آنها به موازات اهداف آینده کشور ما ، منعکس شده از سیستم آموزشی درست در حال حاضر است . یک مدرسه باید کنجکاوی و اشتیاق را در ذهن کودکان تحریک کند و آنها را با ابزارهایی برای بهتر کردن آینده انسان ها تجهیز کند . کودکان بخش مهم زندگی خود را وامدار مدرسه ای هستند که در آن تحصیل میکنند . مدرسه یک نهاد آموزشی بسیار مهم در زندگی یک کودک دبستانی است .

به طور گسترده ای تحقیقات در باب مشاوره کودکان نشان داده است که فرایند یادگیری در شکل دادن به شخصیت و نحوه برخورد با شرایط زندگی برای کودک ، اهمیت فراوان دارد . امروزه در آموزش کودکان ، در مدارس ، پیوستن دانش کتابها و سواد به دانش زندگی ، موجی از تغییرات را به وجود آورده است . مردم به این ایده که آموزش به عنوان یک کلید برای پیشرفت جامعه است ، به جای یک معنی برای به دست آوردن درجه و موفقیت مالی در زندگی ، پی برده اند . آموزش و پرورش باید رشد یک فرایند تفکر سالم را تسهیل کند و توانایی های شناختی کودکان را چند برابر کند . در دنیای کنونی ، آموزش کودکان بعد از غذا ، لباس و پناهگاه ضرورت اساسی زندگی انسان است .

آموزش کودکان پیش دبستانی

آموزش کودکان پیش دبستانی در مدرسه باید بر جنبه های زیر تمرکز کند که به رشد ذهن او کمک کند تا با موفقیت به سن بلوغ برسد :

  • جنبه روحی
  • جنبه اجتماعی
  • جنبه فیزیکی
  • جنبه مهارتی و فردی

آموزش و پرورش پایه و اساس هر جامعه را در آموزش کودکان تشکیل میدهد . این ارگان مسئول رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه است . موضوع رشد جامعه بستگی به کیفیت آموزش و پرورش دارد . بنابراین ، مدارس در تدوین آیندۀ ملت و آموزش کودکان پیش دبستانی ، نقش مهمی را در پیشرفت همه جانبه شهروندان آینده ایفا میکنند . برای کودک شما تحمل در کلاس درس در ابتدایی بسیار سخت است و او این مهارت ها را در پیش دبستانی میاموزد . زیرا کلاسهای درس برای او مفرح تر و کم دغدغه تر هستند .

آموزش کودکان چیست ؟

اهمیت آموزش پیش دبستانی

در حالی که ما میتوانیم به میزان مشخصی از والدینمان اطلاعات جهان را یاد بگیریم اما در مدرسه ، کودکان در معرض منابع مختلفی هستند که از آنها میتوانند دانش فراوانی را به وجود آورند که برای پیشرفت و توسعه ذهنی آنها مفید است . از این رو برای آموزش کودکان ضروری است که آنها مکاتب درسی حضوری را در برنامه زندگی خود داشته باشند . اگرچه در سراسر جهان کودکان فقیر و کودکان کار ازین دارایی محرومند . برای کودک پیش دبستانی این دوره دوره آمادگی دبستان است او پله پله ضرورت درس و مهارت های اجتماعی را یاد خواهد گرفت . اصول کلی در آموزش کودکان پیش دبستانی این است که شما به کودک خود آداب معاشرت اجتماعی و نحوه صحیح برخورد با معلم و همسالان را بیاموزید .

آموزش کودکان دبستانی

آموزش کودکان دبستانی اندکی آسان تر از آموزش کودکان پیش دبستانی است چون کودک مسائل کلی را در مقطع پیش دبستانی آموخته است . مدرسه برجسته ترین منبع دانش کودکان است که در معرض آن هستند . این فرصت را برای آنها فراهم میآورد تا دانش در زمینه های مختلف تحصیلی مانند زیست شناسی ، ادبیات ، تاریخ ، ریاضیات ، سیاست و دیگر موضوعات مختلف را بدست آورند . این امر باعث رشد در روند فکری کودک میشود . هنگامی که کسی در معرض تأثیرات ناشی از منابع فرهنگی مختلف قرار میگیرد ، فکر او در جهت علم به جهان و موجودیت گسترده تر و بازتر میشود . در چنین موقعیتی آنها دچار سردرگمی مقطعی از جهان اطراف خود هستند . اهمیت نقش والدین در آموزش کودکان دبستانی  در این شرایط خود را بیشتر از قبل نشان میدهد .

اهمیت مدرسه در تخلیه انرژی

یک کودک در مدرسه انرژی خود را تخلیه میکند در حالی که خانه برای او یک خروجی انرژی بسیار محدود دارد ، در مدرسه ، یک کودک میتواند انرژی خود را از راه های بیشتری تخلیه کند . مطالعات نشان داده اند که در حالی که در محیط آشنا ، کودک برای مقابله با انرژی های ناگهانی مجهز است ، در محیط بیرون و در مدرسه یاد میگیرد که در بهترین حالت خود و به تنهایی در معرض افراد اجتماع خود باشد . آموزش کودکان دبستانی در مدرسه و توسط اولیا مدرسه پررنگ تر از خانه است . آشنایی با محیط منجر به استفاده از موقعیت ها میشود ، در مدرسه ، زمین بازی برای او بزرگتر است .  حضور فعالیت هایی مانند ورزش ، هنر و کاوش در علم به کودکان کمک میکند انرژی بی حد و حصر خود را به چیزی که مولد انرژی است گره بزند .

اهمیت آموزش کودکان

اهمیت آموزش کودکان را در مباحث بالا دریافتید . میدانید که مدرسه اولین راه برای برقراری ارتباط با کودک است . در سنین قبل از مدرسه ، والدین و اعضای فامیل تنها افرادی هستند که کودک درگیر تعاملات انسانی با آنها است . و آشنایی در کودک در پایین ترین سطح خود قرار دارد . در مدارس ، کودکان نه تنها با ایده های جدید روبرو میشوند ، بلکه در بین هموطنان و همسالان خود را در معرض دید قرار میدهند . این شیوه های اجتماعی شامل همدلی ، دوستی ، مشارکت ، به آنها بسیار کمک میکند و در بزرگسالی آنها خیلی مهم است . ما آموزش هایی وجود دارد که کودک باید قبل از ورود به مدرسه دریافت کند .

با توجه به اهمیت آموزش کودکان باید بدانید که یک کودک مثل صفحه سفید یک دفتر استفاده نشده است کودک نیازمند محدودیت ها و قوانین و مهارتهای اجتماعی ، فردی و خانوادگی است . این محدودیت ها را تنها والدین میتوانند در چارچوب قوانین اخلاقی خانواده خود به کودک بیاموزند . این کار با صحبت کردن با کودک تا حد زیادی میسر است . کودکان تمامی حرفهای شما را مانند یک ضبط صوت ضبط میکنند . با کودک خود در مورد محدودیت هایش صحبت کنید و تا حد ممکن این قوانین را به او تحمیل نکنید و در این راه به هبچ وجه از تنبیه بدنی و خشونت بر علیه  کودک استفاده نکنید . در این راه از مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی نزدیک محل زندگی خود استفاده کنید .

ضرورت آموزش کودکان

ضرورت آموزش کودکان به قدری بالا و مهم است که بدانید بدون این آموزش ها کودک به یک موجود کاملا ناکارامد و حتی گاها انگل اجتماع مبدل میشود . پیش از این ، مدارس به عنوان مکان هایی برای یادگیری رویدادها در تمامی فصول تاریخ جهان مورد توجه قرار گرفتند ، در گذشته در مدرسه مشکلات ریاضی دشوار را حل میکردند و یا اشعار و داستان ها و سنت های محل زندگی خود را یاد میگرفتند . در سناریوی آموزشی فعلی ، یک کودک یاد میگیرد فراتر از روش سنتی یادگیری پیش برود . آنها آموزش میبینند که ذهن خودشان را توسعه دهند و از طریق برنامه درسی انعطاف پذیر ، کنجکاویشان اغنا شود.

آموزش کودکان چیست ؟

تغییرات کودک در حین آموزش

ضرورت آموزش کودکان آنجایی خود را نشان میدهد که والدین متوجه میشوند کودک از چنگال سوال های ذهنی آزاد میشود و اجازه میدهد که تخیلش او را به جهان های بزرگتری ببرد . اهمیت تخیل بر روی ذهن کودک بسیار گسترده است . انعطاف پذیری برنامه مدارس و یک برنامه درسی فراگیر و پیش رونده منجر به یک سیستم شناختی پیشرفته در کودک میشود . کودک میتواند به آینه تمام نمای آرزوهای خود و حتی والدینش تبدیل شود و در آینده در بهترین جایگاه علمی و اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد . این آموزش ها آمیزه ای از فنونی که شما به عنوان والد یاد میگیرید با مباحث مشاوره کودک است . و در این مسیر باید در جهت تغییرات مثبت در بستره خانواده خود نیز بکوشید و از مشاوره خانواده کمک بگیرید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه روانشناسی کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:بهترین رویکردهای مشاوره خانواده کدام است؟

moshaver20...
ما را در سایت moshaver20 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش ravanshenasekhoob بازدید : 155 تاريخ : ساعت: